Vállalkozások Kapuváron 2001/2

A közigazgatás szakmai fóruma

Cikkek / Portré

Vállalkozások Kapuváron 2001/2

III. évfolyam, 2. lapszám
Szerző(k):
Axnix Ildikó
aljegyző
Kapuvár

Kapuvárnak, a 11 ezer lakosú kisvárosnak először 1996-ban kellett szembenéznie egyik kiemelkedő közszolgáltatási tevékenysége – a településüzemeltetés – racionalizálásával.

 


Városgazdálkodási Vállalatunknál, amely addig gondoskodott a településtisztaságról, hulladékgyűjtésről, park- és közterületeink karbantartásáról, ellátta a város távhőszolgáltatását, házkezelői, vagyongazdálkodási tevékenységét, döntően gazdasági kényszer hatására, szervezeti változásokra került sor. Önkormányzatunk anyagi ereje kevésnek bizonyult ahhoz, hogy a városüzemeltetés fenntartásához szükséges tőkeberuházásokat biztosíthatta volna.
Sok más önkormányzathoz hasonlóan a kötelező és önként vállalt feladataink ellátásának egyetlen útja maradt, új működtetési formák keresése, vagyis közszolgáltatásaink szerződésbe adása.

A szilárd hulladékgyűjtést-és, kezelést külső vállalkozás végzi 25 évre kötött szerződés alapján. A vállalkozót közbeszerzési eljárással választották ki, amelynek során figyelemmel voltak arra, hogy térségi szemléletben, a megyei koncepcióhoz illeszkedően lássa el feladatát. Eme közszolgáltatás minőségére viszonylag kevés ráhatása van az önkormányzatnak, a vállalkozást lényegében csak az árakon keresztül lehet befolyásolni, jobb munkára ösztönözni, ami a helyi érdekek érvényesítését esetenként nehezíti.
A január 1-től hatályba lépő hulladékgazdálkodási törvénytől – bár további kötelezettségek hárulnak az önkormányzatokra, – a szolgáltatás színvonalának javulását várhatjuk.
Városunkban a folyékony hulladékgyűjtést és kezelést külső, a megrendelőkkel közvetlen kapcsolatban álló vállalkozók végzik, szolgáltatják. Közterületeink tisztántartását, a parkok gondozását, nyílt versenytárgyaláson pályáztatott egyéni vállalkozó nyerte el. Hosszú távú szerződés biztosítja a város távhőszolgáltatását. Maratoni tárgyalássorozat eredményeképp a szolgáltatást nyújtó magánvállalattal kötött szerződésbe olyan rendelkezések kerültek, amelyek biztosították a szükséges fejlesztéseket, illetve a költségcsökkenés előnyeiből a fogyasztóknak is jut.
A helyi tömegközlekedést – a megyében egyedülálló módon – az önkormányzat 51 %-os tulajdoni részesedésével alapított vállalkozás 1998 évben újraindította azt követően, hogy három évig ilyen jellegű szolgáltatás nem volt településünkön. A város komfortosságát jelentősen javító közszolgáltatás a vállalkozó nyereségesen tudja működtetni. A szolgáltatás a tulajdonosi többséggel rendelkező az önkormányzat szándékának, egyúttal a lakosság igényeinek is megfelelve működik, haszna mindenki számára érzékelhető.
A feladatokhoz legmegfelelőbb működési-szervezeti forma keresése során egyre tudatosabban, egyre eredményre törőbben igyekeztünk a változó feladatokhoz, igényekhez – korlátozott lehetőségeinkhez mérve – rugalmasan alkalmazkodni. E törekvésünk – minden nehézség, kompromisszum ellenére – alapvetően sikeres volt, mivel a kisvárosokra jellemző pénzügyi gondok közepette úgy sikerült stabilitásunkat megtartani, hogy a város közszolgáltatásainak mértéke, színvonala nemcsak szinten tudott maradni, de több területen is bővült, fejlődött.

A városüzemeltetésben a külső vállalkozások jelenléte rövidtávon előnyökkel járt a város számára – a saját vállalat működésének, támogatásának, terheinek elmaradása, a szolgáltatások bővülése, szakszerűségének, színvonalának javulása terén – de a feladatellátó megoldás eredményessége hosszabb távon az önkormányzattól, mint megrendelőtől más szemléletet, erőteljesebb érdekérvényesítést igényel.

Azzal, hogy az önkormányzat szerepe megváltozott, azaz szolgáltatást nyújtóból szerződő féllé vált, szabályoznia kell egy olyan szervezet által biztosított szolgáltatás minőségét, amelynek elsődleges motivációja, hogy nyereségre tegyen szert. Ezért közszolgáltatási szerződéseinket nagyon nagy gonddal, odafigyeléssel, és nem utolsó sorban az adott szolgáltatás szakembereinek, bevonásával célszerű megfogalmazni, már csak azért is, hogy minél ritkábban köszönjenek vissza egy előnytelen szerződésből adódó problémák…
:
Axnix Ildikó
Óvónőként kezdte pályafutását, tíz éve dolgozik a közigazgatásban.
Az Államigazgatási Főiskolán 1993-ban szerzett igazgatásszervezői oklevelet.
Kapuvár Város Polgármesteri Hivatalánál hat évig ügyintézői munkakörben, majd 1997. december 1. óta aljegyzőként tevékenykedik.

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu