A helyi rendeletalkotás tapasztalatai 2001/2

A közigazgatás szakmai fóruma

Cikkek / Portré

A helyi rendeletalkotás tapasztalatai 2001/2

III. évfolyam, 2. lapszám
Szerző(k):
Dr. Németh Éva hivatalvezető



Győr-Moson-Sopron megyében 1990. és 2000. között több mint 18.000 rendeletet alkottak az önkormányzatok, amelyből 8464 hatályos rendelet van, ebből az alaprendeletek száma 4361, a módosító rendeleteké 4103.

 


A települések közötti különbségekből (város, község) adódóan eltérések tapasztalhatók a jogalkotás területén. Általánosságban elmondható, hogy mennyiségi és minőségi különbségek is vannak a két településtípus rendelet-alkotásában. Városokban a település nagyságától és a lakosságszámtól függően szélesebb azoknak a helyi életviszonyoknak a köre, amelyek rendeleti szabályozást igényelnek (pl. a helyi közlekedési viteldíjak szabályozása, a távhőszolgáltatásra, a lakásbérletre, a fizető parkolók létesítésére üzemelétetésére vonatkozó rendeletek, városrészekre vonatkozó helyi építési szabályzatok). A városokban a polgármesteri hivatalok létszámát, szakmai összetételét figyelembe véve a helyi jogalkotási tevékenység előkészítése jobb, ebből következően az önkormányzati rendeletek színvonalasabbak.
A kereskedelmi forgalomban kapható, illetve az egyes önkormányzatok által készített rendeletminták jelentős mértékben befolyásolják és alakítják az önkormányzati rendeletalkotás színvonalát.
A rendeletminták alkalmazásával kapcsolatos tapasztalataink vegyesek. A kereskedelmi forgalomban kapható rendeletminták többségében körültekintő munka eredményeként részletesen szabályozzák az adott társadalmi viszonyt. Az ennek alapul vételével megalkotott helyi rendeletek megfelelnek a jogszabályi előírásoknak, de a rendeletminták alkalmazása ugyanakkor azzal a hátránnyal jár, hogy sablonossá válik a helyi jogalkotás, ezért éppen annak lényege, a helyi életviszonyok specifikus szabályozása marad el.
A jogalkotási, jogszabály-szerkesztési követelmények érvényesülésére kiemelt figyelmet fordítunk. Tapasztalataink szerint az önkormányzati rendeletekben gyakori hiba a felhatalmazást adó jogszabály pontos megjelölésének hiánya vagy megjelölik ugyan, de a felhatalmazást adó rendelkezést (§-t, bekezdést, pontot) a rendelet bevezető részében már nem tüntetik fel. Ez a jogszabály-szerkesztési hiba nem egy esetben konkrét jogszabálysértést eredményez, mert túllépik a felhatalmazás kereteit, vagy éppen nem rendelkeznek olyan kérdésről, amelyre a felhatalmazás kiterjed.
A hatályos önkormányzati rendeletek megismerhetősége érdekében a kihirdetés módját valamennyi önkormányzat a szervezeti és működési szabályzatában szabályozza. Legjellemzőbb (116 önkormányzat) az, hogy az önkormányzatok, a polgármesteri hivatal hirdetőtábláján – meghatározott ideig tartó – kifüggesztéssel hirdetik ki a megalkotott rendeleteket.
Az önkormányzatok saját értékelése szerint a 175 településből csak 71 településen ismertek az önkormányzati rendeletek, a többség úgy ítéli meg, hogy a lakosság körében kevesen ismerik a helyi jogszabályokat.
A mi tapasztalatunk is az, hogy az önkormányzati rendeleteket csak az állampolgárok szűk köre ismeri. Számos esetben szembesülünk azzal, hogy kevesen tudják, milyen módon szerezhetnek tudomást az önkormányzat rendeleteiről.  Az állampolgári kifogásokból arra a következtetésre kell jutnunk, hogy az önkormányzatok egy része nem eléggé nyitott a választópolgárok irányába, ugyanakkor a választópolgárok nagy része érdektelen a testület munkája iránt. A nyilvános testületi üléseken – ahol többek között a rendeletalkotást is figyelemmel kísérhetnék – egyre ritkábban és egyre kevesebb számban jelennek meg. Megítélésünk szerint számos önkormányzatnak van még tennivalója a jogpropaganda tevékenység javítása érdekében.
A rendeletek hatályosulását illetően leginkább a szervezeti és működési szabályzatokra vonatkozóan rendelkezünk tapasztalatokkal. A szervezeti és működési szabályzatok többsége előírja, hogy a jegyző gondoskodik a hatályos önkormányzati rendeletek felülvizsgálatáról, melynek eredményéről előterjesztést készít a képviselő-testület számára. A gyakorlatban azt tapasztaljuk, hogy a testületek az egyes rendeletek (pl. helyi adók, szociális, gyermekvédelmi rendelet, szervezeti és működési szabályzat) hatályosulásáról időszakonként beszámolót hallgatnak meg, de a helyi rendeletek hatályosulásának átfogó elemzésével csak elvétve találkozunk.

Dr. Németh Éva
1975-ben végezte el a Pécsi Tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Karát. Bíróságon majd közjegyzőként dolgozott. Jogi szakvizsgát 1980-ban tett és azóta a közigazgatásban tevékenykedik. 1991-től a Köztársasági Megbízotti Hivatal Hatósági Osztály vezetője. 1995. január 1-jétől elnyert pályázat alapján megbízást kap a Győr-Moson-Sopron Megyei Közigazgatási Hivatal vezetésére. 1996-ban gyermekvédelmi és szociális szakjogász végzettséget szerez a Janus Pannonius Tudományegyetemen. 1999-ben Európai Számítógép használói /ECDL/ jogosítványt szerez. 2000. január 1-jével elnyert pályázat alapján továbbra is a Közigazgatási Hivatal vezetője.

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu