http://hvgorac.hu/sites/portal/jogkodex.html
  CIKKEK

  Diagnózis: elégtelen ellátás 2007/6 Betűméret: Betűméret
2009.10.24.
 
  Diagnózis: elégtelen ellátás 2007/6

Évfolyam: IX. Lapszám: 6.
Rovat: Egészségügy - 19 darab cikk

Hozzászólások: 0
Település: Budapest
 
 

A költségvetésből lehívható támogatások növelése minden településnek létérdeke, amelyhez „jól jönnek” a társulásokat ösztönző normatívák. E mellett a társulások hosszú távon is biztonságos feladatmegoldást csak érdekazonosság, és a közös problémák egymásra tekintettel való megoldása esetén jelenthetnek. Közös gond sok van. Egyik ilyen az egészségügyi alapellátás.

 


A háziorvosi tevékenységre vonatkozó 4/2000. (II. 25.) EüM rendelet 4. § (2) bekezdése értelmében a háziorvos feladatkörébe tartozik az ügyeleti szolgálatban való részvétel, azonban ennek munkajogi kereteit fogalmazza meg az egészségügyi tevékenység végzésének egyes kérdéseiről szóló 2003. LXXXIV. törvény 5 § (5) bekezdése.
E szabály alapján egy vállalkozó háziorvos évente (40 órás heti rendelési időt feltételezve) összesen legfeljebb 1040 órányi ügyeletre kötelezhető, holott egy évben mintegy 6750 óra ügyeleti időre lenne szükség. Ezt minimálisan 7 orvos és ugyanennyi kisegítő személyzet tudja teljesíteni. Megjegyzendő, hogy közalkalmazottak esetén az éves ügyeleti idő maximuma 412 óra.
Nagyvárosi kórház, vagy falusi körorvos?
Az időkeretben rejlő problémát egy nagyváros közelségében viszonylag könnyű áthidalni. Kézenfekvő a jól felszerelt, sok orvosból álló városi ügyeleti rendszerhez csatlakozni. Lakitelek és a környező települések azonban Kecskeméttől már olyan távolságra esnek, hogy rosszabb esetben az orvosnak akár 50 km-t is meg kéne tennie egy beteghez hívás teljesítésére. Nem utolsó sorban a beteggel való közvetlenebb kapcsolat az ellátás gyakorlatát is lényegesen segítheti.
Terápia: önkormányzati társulás
Egy kis településen legfeljebb 2-3 háziorvos praktizál, így még mindig szükséges további legalább 4 orvos a folyamatos betegellátás megszervezéséhez. Lakitelek, Szentkirály, Tiszaug és Tiszaalpár együttesen, az itt dolgozó 8 orvossal már képes ezt a feltételt megteremteni. Ehhez a megfelelő keretet a társulási törvény (1997. évi CXXXV. tv) adja, amelynek alkalmazásával 2004 őszétől megalakult a Tisza Menti Összevont Orvosi Ügyeleti Társulás.
A társulás központja és az összevont ügyelet székhelye, a többi falutól megközelítően azonos távolságra fekvő Lakitelek lett.
Az önkormányzat e célra ügyeleti lakást és orvosi rendelőt alakított ki a szakmai minimumfeltételekről szóló 60/2003.(X. 20.) EszCsM rendelet előírásainak megfelelően, továbbá ügyeleti terepjárót vásárolt egy sikeres pályázat forrásait kihasználva. Az asszisztenciát a társulással szerződött orvosok biztosítják. Az orvos távollétében egy olyan kaputelefon rögzíti a beteg csengetését, amely egyidejűleg az orvos mobiltelefonján is beszélgetést kezdeményez.
Egy orvosra 1715 fő ellátott esik, ami egy átlagos háziorvosi körzet nagyságát teszi ki.
Az ügyelet 15 millió forintos költségvetésének 60 %-át az OEP támogatása adja. A fennmaradó összeget a települések lakos arányosan fizetik meg. Így a többletköltség évente 360 Ft lakosonként.
A társult települések deklarálták, megtesznek mindent annak érdekében, hogy az összevont ügyeleti ellátás a lakosság nagyfokú megelégedésére működjön. Ennek ellenére több problémával is meg kellett birkózni.
Az ellátott lakosság egy része idegenkedett az ismeretlen orvosoktól és főleg az ügyeletre történő átutazástól. Ez Tiszaalpáron népszavazáshoz vezetett, de a 2006. december 10-én megtartott voksolás érvénytelennek bizonyult. Intő jel azonban ez arra, hogy a megfelelő kommunikáció elengedhetetlen a lakossággal, illetve ebbe a munkába az ellátottakkal közvetlenül résztvevő orvosokat is be kell vonni.
Az orvosok megfelelő díjazása is fontos kérdés, amit csak kölcsönös kompromisszumokkal lehet megoldani.
Felülvizsgálat panasz esetén
Jelentősen módosította az ügyeletre vonatkozó normákat a 72/2006. (XII. 15.) AB határozat, a 2003/88/EK irányelv, továbbá az Európai Bíróság több ítélete alapján elfogadott törvénymódosítás.
A 2007. július 1-től hatályos rendelkezések egyrészt pontosítják az ügyelet fogalmát, másrészt az időkeretbe csak a ténylegesen egészségügyi tevékenységgel töltött időt rendelik számítani. Ugyanakkor azonban a jogalkotó vélelmezi, hogy az ügyelet során az orvos ténylegesen végez is ilyen tevékenységet.
A törvénymódosítás előterjesztése szerint akkor indokolt ügyeletet szervezni, ha az orvos az ügyeleti idő 25%-át meghaladóan, de legfeljebb annak 50%-áig tényleges munkavégzési feladatokat is teljesít. Ellenkező esetben elegendő a készenléti ellátás, amely már nem számít be abba a bizonyos időkeretbe. Szintén az indokolás hívja fel a figyelmet egy EU bírósági döntésre, amely szerint az orvosok díjazása differenciálható aszerint, hogy az ügyeletben ténylegesen folyt-e tevékenység, vagy nem. E változások átvezetése a helyi gyakorlaton még a jövő feladata.
Kétséges azonban, hogy érdemes-e megtörni a mára kialakított „egészséges” kompromisszumot az ellátás optimuma és a települési igények között. Még akkor sem, ha a szabályok mögött az egyébként olyan fontos költségcsökkentési szándékot is fel lehet fedezni.



 

Orbán Csaba dr.
jegyző
Lakitelek


   
Értékelés: 1 pont2 pont3 pont4 pont5 pont Nem érkezett szavazat - Értékeléshez jelentkezzen be!


  HOZZÁSZÓLÁSOK
 
Hozzászóláshoz be kell jelentkezni!

Bejelentkezési név: Jelszó:
 

 

  ELŐFIZETÉS
Előfizetés

  FACEBOOK

  HÍRLEVÉL
Email címem:
Keresés

Feliratkozáshoz adja meg email címét!

  CIKKEK
 
Régió


Megye


Település



ROVATOK
 
Adó, helyi adó
24 cikk
Anyakönyv
14 cikk
Bács-Kiskun Megye
15 cikk
Baranya Megye
13 cikk
Békés Megye
17 cikk
Beruházás
4 cikk
Borsod-Abaúj-Zemplén Megye
22 cikk
Budapest
32 cikk
Csongrád Megye
16 cikk
E-közigazgatás
74 cikk
E-Önkormányzat
7 cikk
Egészségügy
19 cikk
Építésügy
13 cikk
Európai Unió
65 cikk
Fejér Megye
8 cikk
Gyámügy-Gyermekvédelem-Szociális ügyek
62 cikk
Győr-Moson-Sopron Megye
11 cikk
Hajdú-Bihar Megye
23 cikk
Heves Megye
13 cikk
Humánerőforrás
40 cikk
In memoriam
2 cikk
Informatika
16 cikk
Iratkezelés
1 cikk
Jász-Nagykun-Szolnok Megye
23 cikk
Jegyző státusza
23 cikk
Jegyzőkódex
1 cikk
Jogalkotás-Jogalkalmazás
40 cikk
Jogszabálymódosítás
1 cikk
Ket.
25 cikk
Kisebbség
20 cikk
Kistérségek
21 cikk
Költségvetés
41 cikk
Komárom-Esztergom Megye
10 cikk
Környezetvédelem
33 cikk
Környező országok közigazgatása
2 cikk
Közbeszerzés
9 cikk
Közbiztonság
83 cikk
Középtávú tervek
0 cikk
Közigazgatási hivatal / Kormányhivatal
92 cikk
Közigazgatási reform
191 cikk
Közmunka
8 cikk
Közoktatás
8 cikk
Ktv. / Kttv.
5 cikk
Lakásügy
1 cikk
Lazíts!
83 cikk
Megvalósult Projektek
19 cikk
Módszertani útmutató
3 cikk
Nógrád Megye
8 cikk
Okmányirodák
20 cikk
Oktatás
23 cikk
Önkormányzati gazdálkodás
4 cikk
Önkormányzati testület
7 cikk
Pályázatok
113 cikk
Pest Megye
23 cikk
Politikus
40 cikk
Portré
147 cikk
Régió
29 cikk
Rendezvények, konferenciák
2 cikk
Somogy Megye
14 cikk
Szabolcs-Szatmár-Bereg Megye
29 cikk
Szociális ügyek
4 cikk
Térfigyelés
0 cikk
Területfejlesztés
42 cikk
Testvérvárosi kapcsolat
15 cikk
Tolna Megye
14 cikk
Turizmus
127 cikk
Új Ptk.
3 cikk
Új utakon
2 cikk
Vagyongazdálkodás
53 cikk
Választás
86 cikk
Vas Megye
17 cikk
Veszprém Megye
1 cikk
Vezércikk
23 cikk
Zala Megye
10 cikk
 
  KÖNYVAJÁNLÓ

http://www.jegyzo.hu/index.php?oldal=elofizetes

 
 


Szerkesztőbizottsági információk
BEMUTATKOZÁS
KAPCSOLAT

Jegyző.hu - Jegyző és Közigazgatás © hÁLTALÁNOS SZERZŐDÉSI FELTÉTELEK
A Kiadó további oldalai:HVGORAC.HU,UJBTK.HU,HVGORAC.EU,PTK2013.HU,JOGKODEX.HU