A legfontosabb a szolgáltató közigazgatás 2001/4

A közigazgatás szakmai fóruma

Cikkek / Portré

A legfontosabb a szolgáltató közigazgatás 2001/4

III. évfolyam, 4. lapszám
Szerző(k):
Dr. Papp Judit jegyző Pécs Pánics György újságíró



Dr, Papp Judit Mohácson született. Közigazgatási pályáját 1982-ben kezdte. A Pécsi Janus Pannonius Tudományegyetemen 1982-ben szerzett jogi doktorátust. Jogi szakvizsgával rendelkezik. A Pécsi Városi Tanácson különböző ügyintézői és vezetői munkakörökben dolgozott. 1991. május 1-jétől a Polgármesteri Hivatalnál titkárságvezető. 1995. március 1-jétől az Önkormányzati Iroda vezetője. 1998. július 2-ától Pécs Megyei Város jegyzője.

 


Mennyire fontos Önnek, hogy a lakosság elégedett legyen a hivatal munkájával?
A legfontosabb, tudniillik a mi munkánk szolgáltatás. Ezért is nagyon fontosnak tartottam, hogy az okmányiroda a rendőrségtől átkerült hozzánk, a testület az okmányiroda kialakításához ötvenmillió forinttal járult hozzá. Többlet létszámmal dolgozunk azért, hogy ne kelljen túl sokat várakozniuk az ügyfeleknek, hiszen a legtöbb ember innen ítél meg bennünket. Minden nap nyitva vagyunk, és az eltelt időben jók voltak a visszajelzések annak ellenére, hogy rengeteg a munka. Csak az első negyedévben 25 ezer ügyet intéztek munkatársaink. Igyekszünk komolyan venni a szolgáltató közigazgatást, de ehhez persze központi támogatás is kell.  Mert mit jelent a szolgáltatás? Azonnali ügyintézést. Hatalmas számítástechnikai fejlesztést hajtottunk végre, ugyanis az okmányiroda rendszerére épül majd a választás számítógépes rendszere is. 
Nemcsak a lakosság kényes a „kiszolgálásra”, de a 380 fős hivatali apparátus főnökeként a dolgozók gondja-baja is az Ön vállát nyomja?!
Egy 160 ezres város működéséhez legalább ekkora hivatali létszám szükséges. Mindenkit személyesen ismerek az apparátusból, ugyanis senkit nem veszünk fel úgy, hogy én nem beszéltem az illetővel. Később is, folyamatosan figyelemmel kísérem mindenki munkáját, hisz például egy jutalmazást nem lehet úgy véghezvinni, hogy ne tudjam, ki hogy dolgozik. Ezért én nagyon gyakran körbe nézek a hivatalban, ugyanis kíváncsi vagyok, hol mi az öröm, vagy a gond. Tekintve, hogy húsz éve dolgozom a házban, sokakkal együtt kezdtem, sokakat régről ismerek, ami előny is, de hátrány is, mert vezetőként el kellett fogadtatnom magam azokkal, akikkel együtt kezdtem. Nekem 28 éves koromban 60 beosztottam volt, sokan közülük édesanyám-korabeliek… Türelmesnek, de határozottnak kellett lenni. Egyébként is, aki ide jön dolgozni, annak háromszor olyan türelmesnek kell lennie, mint másik munkahelyen, hiszen az esetleg kiabáló ügyfelet is meg kell tudni nyugtatni. Én három évig voltam gyámügyes, úgy hogy tapasztalatból beszélek… Büszke vagyok rá, hogy az okmányirodából – ahol mindennap emberek tömege fordul meg – nem jött még panasz arra, hogy tiszteletlenül beszéltek volna valakivel.
Az elégedett ügyfelek nem szoktak köszönetet mondani.
Mert az a természetes, arra nem is érdemes sok szót vesztegetni. Viszont amire nagyon kényesen ügyelek, az a korrupció elleni fellépés. Időnként hallani gyanúsítgatásokról, de én már a sejtésekre is odafigyelek. Egyszer fordult elő, hogy egy kolléganőt rajtakaptunk és az ügyet a bíróságig vittük.
A jegyző hivatalból is pártsemleges. De vajon ellent tud-e mondani a politikának, ha a szakmai szempontok úgy kívánják?
A jegyző mindig a törvényességet képviseli, más megközelítése nem is lehet, tehát fel kell hívnia a testület figyelmét a jogszabályok megtartására. Ha mégsem úgy dönt, az a testület felelőssége. Némely politikusra jellemző, hogy az elképzeléséhez utólag akar jogi megoldást, pedig egyszerűbb lenne, ha előtte keresné meg a jegyzőt. 
Lépjünk ki a hivatalból, beszéljünk kicsit a városról. Mi foglalkoztatja mostanában Pécs jegyzőjét?
A világörökség.  Nagyon fontos, hogy a turista, aki Pécsre látogat – egyebek mellett a világörökség részét képező ókeresztény sírkamrákat megnézni -, tudjon hol parkolni, hol ebédelni, egyszóval komfortosan érezze magát. A világörökség persze csak egy a sok közül, amiért érdemes Pécset felkeresni. Különösen nyáron fesztiválok, rendezvények követik egymást, oda kell figyelni, hogy a túl sok zaj, a késő estébe nyúló koncertek nem zavarják-e a lakosságot. Van egy rendeletünk, amelyik szabályozza, hogy milyen hangerővel, hány óráig tarthatnak ezek a rendezvények, ezt be kell tartani, ami néha nem könnyű, mert más a vendéglős érdeke és más azé a nyugdíjasé, aki fölötte lakik.
Magánemberként mivel tölti szívesen az idejét?
Nagyon szeretem a színházat, a zenét, szeretek utazni. Anyai ágon horvát vagyok, sokat járok Horvátországba, Zágrábba a rokonokhoz, vagy nyáron az Adriára. Néha horvátországi zenei rendezvényekre is eljutok. Szeretem a mediterrán miliőt, ezért is örülök annak, hogy a város szlogenje – egy pályázatot követően – „Pécs, a mediterrán hangulatok városa” lett.

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu