http://hvgorac.hu/sites/portal/jogkodex.html
  CIKKEK

  A túlképzett jegyző esete a hiú polgármesterrel 2011/3 Betűméret: Betűméret
2011.10.03.
 
  A túlképzett jegyző esete a hiú polgármesterrel 2011/3

Évfolyam: XIII. Lapszám: 3.
Rovat: Jegyző státusza - 23 darab cikk

Hozzászólások: 0
Település: Budapest
 
 


Ha valaki az alábbi lejegyzett történetben magára ismerne az nem a véletlen műve, mivel valóban megtörtént esettel állunk szemben.
Történetünk szerint 2010. év december hónapjában egy dunántúli megye kistérségi székhelytelepülésének városában a képviselő-testület pályázatot írt ki a jegyzői álláshely betöltésére. Mivel tizennyolc érvényes pályázat érkezett be határidőre, a jelölti kört szűkítendő egy háromfős bizottság a testületi döntés előtt meghallgatta a pályázókat. A történetünkben szereplő pályázó - aki egyébként egy másik településen határozatlan időre kinevezett jegyzőként szolgálta a hazát - meghallgatására is sor került a kijelölt időpontban. A meghallgatás a szokásos módon kezdődött, a jegyző néhány gondolattal kiegészítette szakmai önéletrajzát és ismertette vezetői programját.

 


Ezután a polgármester következett, aki lelkesen és hosszasan méltatta a jegyző pályázati anyagát, szakmai referenciáit és közigazgatási gyakorlatát, publikációit. Kiemelte a pályázó négy diplomájának a hasznosságát is, amelyek közül kettő oktatással és szociális területtel kapcsolatos humán diploma, a másik kettő pedig igazgatásszervező és jogász végzettséget adó oklevél volt. Majd annak is hangot adott, hogy történetünk szereplője a legesélyesebb a jelöltek között és végzettségét, képzettségét tekintve kimagaslik a többi pályázó közül. A fentieket hallgatva jelöltünk bensőjét a kellemes megelégedettség érzése töltötte el. Úgy gondolta kellő súllyal értékelik emberi és szakmai kvalitásait, a polgármester „jó szemmel” a megfelelő szakembert akarja kiválasztani a hivatal élére. Ekkor azonban a meghallgatás meglepő és drámai fordulatot vett.


A polgármester váratlanul közölte, hogy van egy komoly aggálya is a jelölt személyét illetően. Mégpedig az, hogy szerinte „a jegyző túlképzett”! Nem szeretne abba a kellemetlen helyzetbe kerülni, hogy neki, mint polgármesternek „naponta jelentenie kellene” a saját jegyzőjének. Szeretném nyomatékosan hangsúlyozni, hogy a „túlképzett” és „jelentenie kell” kifejezések nem a képzelet szüleményei, azok a polgármester szájából valóban szó szerint elhangoztak. Folytatva történetünket, az előbbi szavak hallatán jelöltünkben egy világ omlott össze. Lázas igyekezettel próbálta megtudni a város első emberétől, hogy tulajdonképpen mihez képest és miért is számít ő túlképzettnek? Életszerű-e egyáltalán egy jegyzővel kapcsolatban olyan kifogást megfogalmazni, hogy a betöltendő jegyzői álláshelyhez túlképzett? Hangot adott annak is, hogy a polgármesternek (meg természetesen nem utolsó sorban az adott településnek) értelemszerűen az a jó, ha a jegyző minél sokoldalúbb, nemcsak közigazgatási és jogi végzettséggel, gyakorlattal rendelkezik, hanem humán diplomáiból és kapcsolódó szakmai tapasztalataiból adódóan belülről ismeri az oktatási és szociális intézmények működését. Próbálta eloszlatni abbeli félelmét is, hogy neki, mármint a polgármesternek bármikor is jelentenie kellene a jegyzőnek. A „polgármester irányítja, a jegyző pedig vezeti a hivatalt” dichotómia plasztikus magyarázatával fölvázolta a polgármester és a jegyző közötti kompetencia határokat.


Mindhiába. A testületi ülésre behívott öt jelölt között ott volt ő is. Azonban, ahogyan az előzményekből erre előre következtetni lehetett, olyan személy lett kiválasztva, akinek nem volt egyéb diplomája a jogász végzettsége mellett, a helyi közigazgatásból pedig már közel tíz éve kikerült. Az sem volt számára hátrány, hogy két megyén túlról kell majd bejárnia a hivatalba, míg történetünk szereplője tíz kilométer távolságból tehette volna meg ugyanezt. Valószínű, hogy a polgármester a szakmai szempontok helyett politikai szempontokat érvényesített, a kiválasztott jelölt elévülhetetlen érdemei közé számította annak korábbi választási ciklusokra visszatekintő nem titkolt politikai elkötelezettségét. Ugyanis a győztes befutó korábban közvetlen munkatársa volt a mára már fogalommá vált és elhíresült közpénzügyi államtitkárnak.


Nagy kő eshetett le a polgármester szívéről, mert végül sikerült olyan jelöltet kiválasztania, akire szakmailag nem kell majd felnéznie. Nem kell majd naponta szembesülnie azzal, hogy a jegyzője több diplomás szakemberként magasabban kvalifikált, mint ő. Továbbá a polgármesternek meg van a lehetősége arra is, hogy a jó alkalmazkodó képességéről bizonyságot tevő új hivatalvezetőt a saját „arcára formálhassa”.


A jogi szabályozás torz volta miatt jelenleg hazánkban ad abszurdum analfabéta polgármester is állhat a település élén. Vajon ilyen esetben a fönti szemlélet alapján hol fogja meghúzni a polgármester a jegyző „túlképzettségének” a határát? Véleményem szerint történetünk nem példa nélküli. Ebből következően a jegyzők kiválasztásának ilyetén gyakorlata veszélyezteti a jegyzői hivatásrend tekintélyét és erősíti a kontraszelekció fennmaradását. Ugyanis a történet szerinti polgármester szánalmas színjátékká alacsonyította a pályázati eljárást és statiszta szerepbe kényszerítette a potenciálisan esélyes pályázókat. Közigazgatási szakemberek, de érdekvédelmi szervezetek is már többször felvetették annak szükségességét, hogy változtatni kellene a jegyzők sokszor kiszolgáltatott helyzetén. A kiválasztás, a kinevezés és a közszolgálati jogviszony gyakorlatában a Kormányhivatalok tervezett szerepvállalása jelentős mértékben csökkenthetné a kontraszelekció káros jelenségét.



 

Petrin László dr.
jegyző
Felcsút


   
Értékelés: 1 pont2 pont3 pont4 pont5 pont Nem érkezett szavazat - Értékeléshez jelentkezzen be!


  HOZZÁSZÓLÁSOK
 
Hozzászóláshoz be kell jelentkezni!

Bejelentkezési név: Jelszó:
 

 

  ELŐFIZETÉS
Előfizetés

  FACEBOOK

  HÍRLEVÉL
Email címem:
Keresés

Feliratkozáshoz adja meg email címét!

  CIKKEK
 
Régió


Megye


Település



ROVATOK
 
Adó, helyi adó
24 cikk
Anyakönyv
14 cikk
Bács-Kiskun Megye
15 cikk
Baranya Megye
13 cikk
Békés Megye
17 cikk
Beruházás
4 cikk
Borsod-Abaúj-Zemplén Megye
22 cikk
Budapest
32 cikk
Csongrád Megye
16 cikk
E-közigazgatás
74 cikk
E-Önkormányzat
7 cikk
Egészségügy
19 cikk
Építésügy
13 cikk
Európai Unió
65 cikk
Fejér Megye
8 cikk
Gyámügy-Gyermekvédelem-Szociális ügyek
62 cikk
Győr-Moson-Sopron Megye
11 cikk
Hajdú-Bihar Megye
23 cikk
Heves Megye
13 cikk
Humánerőforrás
40 cikk
In memoriam
2 cikk
Informatika
16 cikk
Iratkezelés
1 cikk
Jász-Nagykun-Szolnok Megye
23 cikk
Jegyző státusza
23 cikk
Jegyzőkódex
1 cikk
Jogalkotás-Jogalkalmazás
43 cikk
Jogszabálymódosítás
1 cikk
Ket.
25 cikk
Kisebbség
20 cikk
Kistérségek
21 cikk
Költségvetés
41 cikk
Komárom-Esztergom Megye
10 cikk
Környezetvédelem
33 cikk
Környező országok közigazgatása
2 cikk
Közbeszerzés
9 cikk
Közbiztonság
83 cikk
Középtávú tervek
0 cikk
Közigazgatási hivatal / Kormányhivatal
92 cikk
Közigazgatási reform
191 cikk
Közmunka
8 cikk
Közoktatás
8 cikk
Ktv. / Kttv.
5 cikk
Lakásügy
1 cikk
Lazíts!
83 cikk
Megvalósult Projektek
19 cikk
Módszertani útmutató
3 cikk
Nógrád Megye
8 cikk
Okmányirodák
20 cikk
Oktatás
23 cikk
Önkormányzati gazdálkodás
4 cikk
Önkormányzati testület
7 cikk
Pályázatok
113 cikk
Pest Megye
23 cikk
Politikus
40 cikk
Portré
147 cikk
Régió
29 cikk
Rendezvények, konferenciák
2 cikk
Somogy Megye
14 cikk
Szabolcs-Szatmár-Bereg Megye
29 cikk
Szociális ügyek
4 cikk
Térfigyelés
0 cikk
Területfejlesztés
42 cikk
Testvérvárosi kapcsolat
15 cikk
Tolna Megye
14 cikk
Turizmus
127 cikk
Új Ptk.
3 cikk
Új utakon
2 cikk
Vagyongazdálkodás
53 cikk
Választás
86 cikk
Vas Megye
17 cikk
Veszprém Megye
1 cikk
Vezércikk
23 cikk
Zala Megye
10 cikk
 
  KÖNYVAJÁNLÓ

http://www.jegyzo.hu/index.php?oldal=elofizetes

 
 


Szerkesztőbizottsági információk
BEMUTATKOZÁS
KAPCSOLAT

Jegyző.hu - Jegyző és Közigazgatás © hÁLTALÁNOS SZERZŐDÉSI FELTÉTELEK
A Kiadó további oldalai:HVGORAC.HU,UJBTK.HU,HVGORAC.EU,PTK2013.HU,JOGKODEX.HU