Köszöntő a Kormányhivatalból 2011/1

A közigazgatás szakmai fóruma

Cikkek / Közigazgatási hivatal / Kormányhivatal

Köszöntő a Kormányhivatalból 2011/1

XIII. évfolyam, 1. lapszám
Szerző(k):
Vinnai Győző dr.
kormánymegbízott
Nyíregyháza
Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Kormányhivatal

 

A Jegyző és Közigazgatás az elmúlt években komoly szakmai rangot vívott ki magának a közigazgatási szakemberek körében. A mostani szám különleges időpontban jelenik meg, hiszen csak néhány hónapja, hogy elkezdődött a területi államigazgatás gyökeres átszervezése. Ezzel a Kormánynak az a célja, hogy hatékony, olcsó, humánus ügyintézést alakítson ki, vagy másképpen fogalmazva megteremtse a szolgáltató közigazgatást.

 


Hiszen senki sem szereti a bürokráciát, a hosszú sorokat, a várakozást. A mogorva ügyintéző láttán az ember úgy érzi, nincs is neve, csak ügyiratszáma. A közigazgatás az elmúlt évek alatt kicsúszott a magyarok, az adófizetők, az állampolgárok, vagyis a mi kezünkből.  Úgy érezhetjük, önálló életre kelt és az átlagember számára átláthatatlan működése révén kiszolgáltatott helyzetet teremtett. Pedig a közigazgatás közszolgálatot jelent. Abban az országban jó élni, ahol nem a rendszer jelentéktelen fogaskerekének érezzük magunkat, hanem odafigyelnek ránk, a közösség egyenrangú tagjai lehetünk.
A Kormány ezért elkezdte a közigazgatási rendszer átalakítását, hiszen a nemzeti együttműködés kölcsönösséget jelent állam és polgára között. Kiemelten fontos cél, hogy a területi államigazgatási szervek, mint hatóságok szakszerű és humánus működésével, helyre kell állítani a helyi és kisebbségi önkormányzatok feletti törvényességi ellenőrzést. A Kormányhivatal vezetőjeként fontosnak tartom, hogy a törvényesség az élet minden területén érvényesüljön.
Az ügyfélbarát és gyors ügyintézés érdekében 2011. január 1-től a fővárosban és minden megyében megalakultak a Kormányhivatalok, amelyek a közigazgatási hivatalok bázisán és több mint egy tucat szakigazgatási szerv integrálásával jöttek létre. Az összevonással az volt a cél, hogy hatékony és takarékos állam, a „Jó Állam” szülessen meg.
A Kormányhivatalok megalakulásával megnyíltak a Kormányablakok, ahol magasan képzett kormánytisztviselők, szigorú etikai alapelvek mentén intézik az emberek ügyeit. A Kormányablakokban 29 ügyben lehet eljárni, van, ahol érdemi ügyintézésre kerül sor, van, ahol érdemi segítséget kapnak az állampolgárok az ügyek elintézéséhez, és van, ahol irányító tájékoztatást kapnak. A Kormányablakok hétfőtől péntekig reggel 8.00 órától este 8.00 óráig állnak az emberek rendelkezésére. Olyan ügyekben, mint ügyfélkapu létesítése, elektronikus tulajdoni lap másolat, biztosítási jogviszony lekérdezés, egyéni vállalkozói tevékenységgel kapcsolatos adatok bejelentése, gyes, családi pótlék igénylése stb.
A Kormány arra kötelezte el magát, hogy 2013 végére bevezeti az „egyablakos” ügyintézést. Ez a feladat nem pusztán átszervezésről, hanem a kölcsönös bizalom helyreállításáról szól. Ez azonban sohasem könnyű, hiszen a rossz tapasztalatok és beidegződések nehezítik az építkezést. A siker csak akaratunkon és kitartásunkon múlik, idézve Széchenyi Istvánt, a legnagyobb magyart: „… azokból a kövekből, melyek utunkba gördülnek, egy kis ügyességgel lépcsőt építhetünk.”

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu