http://hvgorac.hu/sites/portal/jogkodex.html
  CIKKEK

  Járás jegyző nélkül? 2011/2 Betűméret: Betűméret
2011.07.20.
 
  Járás jegyző nélkül? 2011/2

Évfolyam: XIII. Lapszám: 2.
Rovat: Jegyző státusza - 23 darab cikk

Hozzászólások: 0
Település: Budapest
 
 


 

A Jegyző és Közigazgatás  2009. november-decemberi, 10. éves jubileumi számában „A (jegyző) szakma leépülése” címmel látleletet készítettem. Ebben az eltelt évtizedet egyre hanyatló időszaknak minősítettem, amelyben a közigazgatási szakma a kormányzat által generáltan leépült, elvesztett minden úgymond „privilégiumot” is: 13. havi, illetve címzetes főjegyzői juttatás, stb. Rögzítettem: „nem számíthatunk parlamenti támogató lobbyra, a jegyzők - köztisztviselők feleslegesnek minősített koloncai a társadalomnak, az ostor rájuk sújt legkönnyebben”. Írásom a választások előtt született, végén a mindenkit foglalkoztató kérdéssel: „majd meglátjuk, hogyan döntenek - rólunk is - a választók”.

 


Döntöttek. Az új kormánytól megkaptuk az indokolás nélküli „rapid” felmentési lehetőséget, valamint ehhez a törvény szerinti juttatásokat elvonó, visszamenőleges hatályú 98%-os adót. (Nem hallottam magyarázatot arra, hogy a polgármesterek, jegyzők esetében miért lett csak 2 millió forint az adómentes összeg, amely a dolgozóknál 3,5 millió forint.) Most az alkotmányozás zajlik, az „Alaptörvény”-t követően pedig jönnek, a valljuk be általunk is régen óhajtott közigazgatási átalakítások további lépései. Ezekről nap mint nap hallhatunk, olvashatunk. A jegyzők körében már évek óta folyik a vita arról, hogy az önkormányzat, vagy az állam (legalább az államigazgatási hatósági jogkörök tekintetében) emberei legyünk-e? Erről én is írtam „Jegyzőreform” címmel lapunk 2006. decemberi számában, a „kistérségi főjegyzői” konstrukció megfontolását ajánlva, érdekképviseleti szerveinktől a jegyző kar álláspontjának kialakítását és képviseletét kérve. Cikkemhez a kollégák abban és a következő lapszámban hasznos véleményeket, észrevételeket kapcsoltak.


A most készülő járási szisztéma tehát bír előzményekkel nálunk, de kérdés: milyen eljárás vezet el hozzá. A mostani jegyzői konstrukció (és a munkakört betöltő személyek) leépítését eredményezi pusztán, vagy felépül egy hatékonyabb rendszer? Két évtizede saját bőrünkön tapasztaljuk: nem jó az az állapot, amelyben egyaránt mi vagyunk a felelősek azért, hogy valami legyen, de azért is, hogy nehogy legyen. Az is praktikus kérdés részünkről, hogy melyik a jobb munkáltató: az önkormányzat, vagy az állam, ha egyáltalán van-e még jó munkáltató a közszolgálati szférában.


Természetesen nem a jegyzői munkakört betöltő alig több mint ezer ember, illetve néhány tízezer köztisztviselő sorsa a fő kérdés, hanem az ország helyzete, fejlődése, a lakosság, az ügyfelek közigazgatási kiszolgálásának színvonala. Az is rövidesen eldől, hogy kellünk-e ehhez mi, a szakmát - az évtizede folyó jegyzőcserék miatt egyre kevesebben - hosszabb-rövidebb ideje művelők. Ezt követően dönthető csak el: a jegyzők leépítése történt, vagy jobb, hatékonyabb közigazgatási rendszer született.

Reményt ad, hogy a kormányzat Magyary Zoltán és iskolája munkásságát is elemzi és értékeli végre. Őt én személy szerint a világ egyik legnagyobb közigazgatási elméleti és gyakorlati szakértőjének tartom. Sikerült megszereznem az 1930-40-es években kiadott műveit, amelyek alapján igyekszem két évtizede végezni közigazgatás- és informatikai fejlesztési tevékenységemet.



 

Dr. Vincze Ferenc címzetes főjegyző - Hajdúszoboszló



   
Értékelés: 1 pont2 pont3 pont4 pont5 pont Nem érkezett szavazat - Értékeléshez jelentkezzen be!


  HOZZÁSZÓLÁSOK
 
Hozzászóláshoz be kell jelentkezni!

Bejelentkezési név: Jelszó:
 

 

  ELŐFIZETÉS
Előfizetés

  FACEBOOK

  HÍRLEVÉL
Email címem:
Keresés

Feliratkozáshoz adja meg email címét!

  CIKKEK
 
Régió


Megye


Település



ROVATOK
 
Adó, helyi adó
24 cikk
Anyakönyv
14 cikk
Bács-Kiskun Megye
15 cikk
Baranya Megye
13 cikk
Békés Megye
17 cikk
Beruházás
4 cikk
Borsod-Abaúj-Zemplén Megye
22 cikk
Budapest
32 cikk
Csongrád Megye
16 cikk
E-közigazgatás
74 cikk
E-Önkormányzat
7 cikk
Egészségügy
19 cikk
Építésügy
13 cikk
Európai Unió
65 cikk
Fejér Megye
8 cikk
Gyámügy-Gyermekvédelem-Szociális ügyek
62 cikk
Győr-Moson-Sopron Megye
11 cikk
Hajdú-Bihar Megye
23 cikk
Heves Megye
13 cikk
Humánerőforrás
40 cikk
In memoriam
2 cikk
Informatika
16 cikk
Iratkezelés
1 cikk
Jász-Nagykun-Szolnok Megye
23 cikk
Jegyző státusza
23 cikk
Jegyzőkódex
1 cikk
Jogalkotás-Jogalkalmazás
39 cikk
Jogszabálymódosítás
1 cikk
Ket.
25 cikk
Kisebbség
20 cikk
Kistérségek
21 cikk
Költségvetés
41 cikk
Komárom-Esztergom Megye
10 cikk
Környezetvédelem
33 cikk
Környező országok közigazgatása
2 cikk
Közbeszerzés
9 cikk
Közbiztonság
83 cikk
Középtávú tervek
0 cikk
Közigazgatási hivatal / Kormányhivatal
92 cikk
Közigazgatási reform
191 cikk
Közmunka
8 cikk
Közoktatás
8 cikk
Ktv. / Kttv.
5 cikk
Lakásügy
1 cikk
Lazíts!
80 cikk
Megvalósult Projektek
19 cikk
Módszertani útmutató
3 cikk
Nógrád Megye
8 cikk
Okmányirodák
20 cikk
Oktatás
23 cikk
Önkormányzati gazdálkodás
4 cikk
Önkormányzati testület
7 cikk
Pályázatok
113 cikk
Pest Megye
23 cikk
Politikus
40 cikk
Portré
147 cikk
Régió
29 cikk
Rendezvények, konferenciák
2 cikk
Somogy Megye
14 cikk
Szabolcs-Szatmár-Bereg Megye
29 cikk
Szociális ügyek
4 cikk
Térfigyelés
0 cikk
Területfejlesztés
42 cikk
Testvérvárosi kapcsolat
15 cikk
Tolna Megye
14 cikk
Turizmus
127 cikk
Új Ptk.
3 cikk
Új utakon
2 cikk
Vagyongazdálkodás
53 cikk
Választás
86 cikk
Vas Megye
17 cikk
Veszprém Megye
1 cikk
Vezércikk
23 cikk
Zala Megye
10 cikk
 
  KÖNYVAJÁNLÓ

http://www.jegyzo.hu/index.php?oldal=elofizetes

 
 


Szerkesztőbizottsági információk
BEMUTATKOZÁS
KAPCSOLAT

Jegyző.hu - Jegyző és Közigazgatás © hÁLTALÁNOS SZERZŐDÉSI FELTÉTELEK
A Kiadó további oldalai:HVGORAC.HU,UJBTK.HU,HVGORAC.EU,PTK2013.HU,JOGKODEX.HU