http://hvgorac.hu/sites/portal/jogkodex.html
  CIKKEK

  Újra a parlagfűről 2011/2 Betűméret: Betűméret
2011.07.20.
 
  Újra a parlagfűről 2011/2

Évfolyam: XIII. Lapszám: 2.
Rovat: Közigazgatási hivatal / Kormányhivatal - 92 darab cikk

Hozzászólások: 0
Település: Budapest
 
 


A parlagfű örökzöld téma manapság, úgy hazánkban, mint a világ parlagfűvel fertőzött országaiban. Mit tegyen a hatóság, milyen szerepe van az önkormányzatoknak, civil szervezeteknek? Érdemes-e, kell-e a parlagfű irtásával foglalkozni? Hatósági feladat, vagy nem? Van-e észlelhető eredménye? Csökkent-e a fertőzött terület, vagy csökkent-e az allergiások igen nagyszámú tábora? Miért nincs homloktérbe állítva az a számos növény (fű, fa, virág) melyek allergiát okoznak? Minderről Vas megyei kitekintéssel.

 


Nagyon sok ilyen jellegű kérdés merül fel hazánkban, igaz, főleg azok részéről, akiket hátrányosan érint (büntetés, közérdekű védekezés), vagy akiknek rengeteg, vesződséget, sokszor „sziszifuszi” munkát jelent: földhivatali mezőgazdászoknak, a kormányhivatali növényvédelmi felügyelőknek, jegyzőknek.
Ezzel egy időben a világ parlagfűvel fertőzött országai sorban jogszabályokat alkotnak, melyben kötelezővé teszik a parlagfű irtását.  Franciaország, Kanada, de még a gyengén fertőzött Svájc is alkotott ilyen jogszabályt. Egy EU által finanszírozott tanulmány szerint az emberek Magyarországon legérzékenyebbek a parlagfű allergiára, utánunk Dánia, Hollandia és Németország a sorrend. Emiatt, a civil szervezetek, az allergiában szenvedők radikálisabb intézkedéseket, a levegő pollentartalmának jelentős csökkentését követelik.
A mi válaszunk a felmerült kérdésekre: a parlagfű elleni intézkedéseket ¬– mind hatósági, mind egyéb eszközökkel – igenis folytatni kell. Indokolja ezt a lakosság allergiától szenvedő, kb. 20%-a.
A sokszor elátkozott parlagfű pollen két területről származik; a szántóföldekről (ez a legnagyobb tömeg) és a belterületek elhanyagolt részeiről. A szántóföldeken a termelők rendelkezésére áll hatékony gyomirtási technológia, a hatóság egy új, hatékony légi felderítési rendszert tud alkalmazni, s ezek garantálják a folyamatos javulást. Belterületen – ahonnan a pollen kisebb része származik – bonyolultabb a helyzet. A pollen, mivel a lakossághoz közel keletkezik, még veszélyesebb. Tehát mindenképpen tenni kell ellene valamit. Belterületen az önkormányzat a kulcsszereplő. Egyrészt, felvilágosító munkával megismertetheti a parlagfüvet, annak veszélyességét, s a védekezési kötelezettséget. Másrészt a közterületek ápolásával példát mutathat a lakosságnak. Megvan a lehetősége, hogy a Széll Kálmán tervben is említett közmunkaprogramban foglalkoztatottakkal parlagfűirtást is végeztessen.
Harmadrészt, a jegyző, mint hatóság, a fertőzött ingatlanok felderítésével, ezt követően a közérdekű védekezés elrendelésével és végrehajtásával azokon a területeken is rendet teremthet, melynek tulajdonosai fittyet hánynak a jogszabályokra. A növényvédelmi bírságot, ebben az esetben – a jegyző dokumentumai alapján – a megyei kormányhivatal növény- talajvédelmi igazgatósága szabja ki.
Vas megyei helyzetkép
Országos összehasonlításban a kedvezőbb földrajzi adottságoknak, és a rendezettebb környezetnek köszönhetően a megye parlagfű fertőzöttsége mérsékeltnek mondható. Azonban a levegő pollentartalmában ez a körülmény nem feltétlenül érzékelhető. A pollent a szél messzire hordja, ezért olyan térségekben is megkeseríti az allergiások életét, ahol egyébként igyekeznek rendben, gyommentesen tartani a területeket. A mezőgazdasági területekről származik a legtöbb pollen, azonban a belterületek fertőzöttségét is komolyan kell venni, mert közvetlenül a lakóövezetben, időjárási (szél) viszonyoktól függetlenül érzékelhető a hatása.
A megye mezőgazdasági területe is általánosan fertőzött parlagfűvel, ezért az adott év fertőzöttségi viszonyai a termesztett kultúrnövénytől is függnek. A gabonaféléknek és a repcének csak a tarlóján lesz fertőzés, míg a kapás növények (rosszul sikerült gyomirtás esetén) fertőzöttek lehetnek. Különösen veszélyeztetett a napraforgó és az olajtök. Sajnos a bio- (vagy öko-) termesztésű szója megvédhetetlen a parlagfűtől.
A nem mezőgazdasági területeken nem különösebben erős a fertőzés. Előfordulásában főként a városok (és az építkezések) nagysága játszik nagyobb szerepet, de a mezei utak is fertőzési forrást jelentenek. Ennek felszámolására az önkormányzatoknak legtöbbször nincs lehetőségük. Ezen a területen az eddigieknél jobban kell kihasználni a közmunka program lehetőségeit.
A hatósági intézkedések mértéke részben az időjárással és a termesztési szerkezettel összefüggő fertőzöttséget, részben a területhasználók hozzáállását, s nem utolsósorban a hatósági kapacitásokat tükrözik, ezért az eltelt néhány év adataiból fertőzöttségi tendenciákra nem következtethetünk. Bíztató, hogy az elrendelt közérdekű védekezéseket növekvő, és döntő arányban maguk az eljárás alá vontak végzik, nem szükséges jelentős állami forrás bevonása a munkálatokba.

Hatósági intézkedések belterületen 2007. 2008. 2009. 2010.
 db ha db ha db ha db ha
Kivizsgált esetek (bejelentésre vagy hivatalból indított eljárások) 470 106,60 768 121,07 409 74,49 n.a. n.a.
Közérdekű védekezés elrendelése (határozat) 22 12,70 37 24,74 9 2,92 n.a. n.a.
Közérdekű védekezés végrehajtása 11 3,71 28 9,32 6 1,62 n.a. n.a.
        
Hatósági intézkedések külterületen 2007. 2008. 2009. 2010.
 db ha db ha db ha db ha
Kivizsgált esetek (bejelentésre vagy hivatalból indított eljárások) 207 533,00 239 663,00 156 765,00 234 406,00
Elrendelt közérdekű védekezés (ha) 63 123,23 89 246,52 135 353,94 132 173,48
MgSzH által végrehajtatott (ha) 3 2,65 6 2,57 13 88,81 1 0,75
Teendők
A parlagfű elleni védekezés nem csupán hatósági feladat. Minden hatóságnak, de az önkormányzatoknak és a civil szervezeteknek is elsősorban a felvilágosító munkát kell előtérbe helyezni. Ráébreszteni a lakosságot, hogy felelősek saját területükért, felelősek embertársaik és saját maguk egészségéért. Fel kell hívni a figyelmet az időbeni cselekvésre, hogy ne a virágzáskor, hanem jóval előtte végezzék el a védekezéseket.
A parlagfű milliók életét keseríti meg, tehát nem lehet más cél, mint e gyomnövény irtása.
Az ismert környezetvédő gondolat (gondolkozz globálisan, cselekedj lokálisan) jegyében ajánljuk: tégy a parlagfű ellen a parlagfűmentes településért, a parlagfűmentes Magyarországért.



 

Szabó Levente igazgató - Dr. Káldy János ny. igazgató - Vas Megyei Kormányhivatal NTI



   
Értékelés: 1 pont2 pont3 pont4 pont5 pont Nem érkezett szavazat - Értékeléshez jelentkezzen be!


  HOZZÁSZÓLÁSOK
 
Hozzászóláshoz be kell jelentkezni!

Bejelentkezési név: Jelszó:
 

 

  ELŐFIZETÉS
Előfizetés

  FACEBOOK

  HÍRLEVÉL
Email címem:
Keresés

Feliratkozáshoz adja meg email címét!

  CIKKEK
 
Régió


Megye


Település



ROVATOK
 
Adó, helyi adó
24 cikk
Anyakönyv
14 cikk
Bács-Kiskun Megye
15 cikk
Baranya Megye
13 cikk
Békés Megye
17 cikk
Beruházás
4 cikk
Borsod-Abaúj-Zemplén Megye
22 cikk
Budapest
32 cikk
Csongrád Megye
16 cikk
E-közigazgatás
74 cikk
E-Önkormányzat
7 cikk
Egészségügy
19 cikk
Építésügy
13 cikk
Európai Unió
65 cikk
Fejér Megye
8 cikk
Gyámügy-Gyermekvédelem-Szociális ügyek
62 cikk
Győr-Moson-Sopron Megye
11 cikk
Hajdú-Bihar Megye
23 cikk
Heves Megye
13 cikk
Humánerőforrás
40 cikk
In memoriam
2 cikk
Informatika
16 cikk
Iratkezelés
1 cikk
Jász-Nagykun-Szolnok Megye
23 cikk
Jegyző státusza
23 cikk
Jegyzőkódex
1 cikk
Jogalkotás-Jogalkalmazás
41 cikk
Jogszabálymódosítás
1 cikk
Ket.
25 cikk
Kisebbség
20 cikk
Kistérségek
21 cikk
Költségvetés
41 cikk
Komárom-Esztergom Megye
10 cikk
Környezetvédelem
33 cikk
Környező országok közigazgatása
2 cikk
Közbeszerzés
9 cikk
Közbiztonság
83 cikk
Középtávú tervek
0 cikk
Közigazgatási hivatal / Kormányhivatal
92 cikk
Közigazgatási reform
191 cikk
Közmunka
8 cikk
Közoktatás
8 cikk
Ktv. / Kttv.
5 cikk
Lakásügy
1 cikk
Lazíts!
83 cikk
Megvalósult Projektek
19 cikk
Módszertani útmutató
3 cikk
Nógrád Megye
8 cikk
Okmányirodák
20 cikk
Oktatás
23 cikk
Önkormányzati gazdálkodás
4 cikk
Önkormányzati testület
7 cikk
Pályázatok
113 cikk
Pest Megye
23 cikk
Politikus
40 cikk
Portré
147 cikk
Régió
29 cikk
Rendezvények, konferenciák
2 cikk
Somogy Megye
14 cikk
Szabolcs-Szatmár-Bereg Megye
29 cikk
Szociális ügyek
4 cikk
Térfigyelés
0 cikk
Területfejlesztés
42 cikk
Testvérvárosi kapcsolat
15 cikk
Tolna Megye
14 cikk
Turizmus
127 cikk
Új Ptk.
3 cikk
Új utakon
2 cikk
Vagyongazdálkodás
53 cikk
Választás
86 cikk
Vas Megye
17 cikk
Veszprém Megye
1 cikk
Vezércikk
23 cikk
Zala Megye
10 cikk
 
  KÖNYVAJÁNLÓ

http://www.jegyzo.hu/index.php?oldal=elofizetes

 
 


Szerkesztőbizottsági információk
BEMUTATKOZÁS
KAPCSOLAT

Jegyző.hu - Jegyző és Közigazgatás © hÁLTALÁNOS SZERZŐDÉSI FELTÉTELEK
A Kiadó további oldalai:HVGORAC.HU,UJBTK.HU,HVGORAC.EU,PTK2013.HU,JOGKODEX.HU