http://hvgorac.hu/sites/portal/jogkodex.html
  CIKKEK

  Gyula Betűméret: Betűméret
2008.06.10.
 
  Gyula

Évfolyam: IX. Lapszám: 1.
Rovat: E-Önkormányzat - 7 darab cikk

Hozzászólások: 0
Település: Budapest
 
 

A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium 2004-ben a Gazdasági versenyképesség operatív program információstársadalomés gazdaságfejlesztés prioritása keretében az önkormányzati adatvagyon másodlagos hasznosítása érdekében pályázatot írt ki. A pályázat a közszféra információinak más szervezetek, vállalkozások, ezen belül a kisés középvállalkozások részére való hozzáférhetővé tételére irányult.

 

 

Önkormányzatunk a nyertesek között szerepelt, 120 millió Ft-os összeggel, melyből a bruttó támogatás 105 millió forint volt. A hiányzó önerőhöz a Belügyminisztérium járult hozzá 9 millió forinttal. A támogatási szerződés aláírása kissé elhúzódott, így a tényleges munkát csak 2005 nyarán kezdhettük el.

 

Pályázatunkban egy olyan adatbázisrendszer kiépítését és üzemeltetését vállaltuk fel, mely magában foglalja:

 

  • az adózási, pénzügyi;
  • az építészi, vagyonkataszteri;
  • a vállalkozói;
  • az idegenforgalmi;
  • a hatósági, államigazgatási, jogi területeket.

 

A különböző szoftverekkel támogatott modulokat – forrásbázisokat – oly módon kellett egy adattárházba integrálni, hogy megvalósulhasson a folyamatos feltöltés az ügyintézők beavatkozása nélkül, az egyes adattípusoknak megfelelő szükséges és elégséges gyakorisággal.

 

Nagy gondot okozott az adattisztítás, az egységesítés és az integrálás, tekintettel arra, hogy az egyes forrásbázisok eltérő struktúrákkal, eltérő adattípusokkal és sokszor eltérő adatokkal dolgoztak. Ez utóbbi probléma éppen az egyes szoftverek által kezelt adatcsoportok sokféleségéből adódott. Sajnos nincs olyan integrált önkormányzati szoftver, amely – tekintettel az adatvédelmi előírásokra is – minden területre a jelenlegi szoftverek színvonalát elérő minőségű megoldást nyújtana, vagy olyan egységes adatbázisból dolgozna, amelyben pl. az ügyfelek adatai a BM Központi Nyilvántartóból kerülhetnének kiválasztásra, és minden változtatás automatikusan megjelenne a munkatársak termináljain.

 

Az eltérő adattípusok közös tárházba integrálására két megoldás kínálkozott.

 

Ez egyik, hogy a forrásrendszerek fejlesztőit kérjük fel egy megadott formátumba való kikonvertálásra. Ennek előnye a „hazai” pálya ismerete, hátránya, hogy el kell dönteni az ún. „master adatbázis” kérdését, azaz, hogy ki alkalmazkodjon kihez.

 

A másik, hogy a központi adatbázist készítjük fel a különböző adattípusok fogadására, és ez lényegében csak a szükséges mennyiségű adatokat „emeli” ki a forrásrendszerből. Végül szakmai és költségtakarékossági szempontból az utóbbi mellett döntöttünk.

 

A fejlesztés sarokpontjainak kidolgozása után kerülhetett sor a pontos és részletes közbeszerzési dokumentáció kidolgozására, melyhez – tekintettel a téma speciális voltára – szakértő tanácsadó segítségét vettük igénybe.

 

A dokumentáció összeállítása közben felmerült, hogy a teljes projekt vonatkozásában írjunk-e ki pályázatot, vagy csak a fejlesztési munkákra. Előbbi mellett szólt, hogy részünkről minimális, inkább csak ellenőrzési feladatokkal járna, ellene, hogy nem igazán költségtakarékos, ugyanis az egyes részbeszerzések során jelentős kedvezményeket lehet elérni, amely kedvezményekből eredő megtakarítások a projekt szempontjából fontos területekre csoportosíthatók át.

 

A csak a fejlesztésre vonatkozó eljárás eredményes befejezésével megkötöttük a megállapodást, majd megvásároltuk a szükséges berendezéseket.

 

Már a tervezések során felmerült az internetes portálok működtetésének legfontosabb szegmense, azaz a publikáció, megismertetés, PR. A fejlesztésre kiírt pályázaton elért megtakarítások terhére átcsoportosítást kezdeményeztünk, melynek jóváhagyását követően ún. infoterminálokat vásároltunk. Előzetesen – inkább csak a finom érdeklődés szintjén – kiajánlottuk ezeket a városban működő, nagy ügyfélforgalmú vállalkozásoknak, bankoknak, ahonnan szinte azonnal pozitív visszajelzések érkeztek.

 

A terminálok nagyobb része „ülős” szerkezetű, víz- és vandálbiztos klaviatúrával, webkamerával rendelkezik. Ezek a gyulai Várfürdőben, az iparkamaránál, a tourinform-irodánál és más, a célközönség által leginkább látogatott helyeken, intézményekben lesznek elhelyezve.

 

A terminálok kisebb része „álló” szerkezetű és „touch”, azaz „érintő”-képernyővel van felszerelve, és várótermekben, illetve a közforgalom előtt nyitott helyekre kerül. A szükséges internetkapcsolatot részint kábeles, részint mikrohullámú hálózat kiépítésével biztosítjuk. Ez utóbbi előnye, hogy a kiépítés költségeit a projektből lehet finanszírozni, és további havi díjat nem is igényel.

 

Az elkészült fejlesztésrészeket teszt üzemmódban az érdeklődők rendelkezésére bocsátjuk, és a terminálokon keresztül – regisztráció nélkül – elérhetővé tesszük. A beérkezett jelzéseket, javaslatokat fórumon keresztül fogadjuk, és igyekszünk a projekt zárása előtt beépíteni a rendszerbe.

 

A felépített adattárházba bekerülő adatokat keresőmodul segítségével a böngészőn keresztül több módon élvezheti az érdeklődő, a legegyszerűbb – Excel-táblás – megjelenítéstől a digitális térképszelvényekig minden módon rendelkezésére állunk.

 

Lehetőség van arra is, hogy más webhelyeket is elérjen a felhasználó, így lényegében a terminálok e-pontként is funkcionálnak.

 

A teljes rendszer működtetését – szerződésben is – 5 évre vállaltuk, így gondolni kellett a fenntartási kiadások fedezetére. Ezek a kiadások évente elosztva évi 5–6 millió forintot tesznek ki, melyek részben fedezhetők a szolgáltatások fizetőssé tételéből.

 

Természetszerűleg hiba lenne ehhez túlzott reményeket fűzni, így egy már mások által kitalált megoldáshoz nyúltunk. Az „ülős” terminálokat – ahol más webhelyek is elérhetők – pénzbedobó automatával szereltük fel 30–30 ezer forintért. Ezek úgy vannak beállítva, hogy 30 percet lehessen böngészni 100 forintért. Az aktiválások között pedig egy folyamatosan frissülő hirdetési képújság fut, melynek felületére díjazás ellenében lehet felkerülni. Ezek a felületek a meghirdetésüket követő napokban teljes egészében le lettek kötve a vállalkozók által, így számításaink beigazolódtak, és várhatóan a befektetések is megtérülnek.

 

Az IT rendszer és a szolgáltatás



 

Becsyné dr. Szabó Márta, dr. Medgyaszai László



   
Értékelés: 1 pont2 pont3 pont4 pont5 pont Nem érkezett szavazat - Értékeléshez jelentkezzen be!


  HOZZÁSZÓLÁSOK
 
Hozzászóláshoz be kell jelentkezni!

Bejelentkezési név: Jelszó:
 

 

  ELŐFIZETÉS
Előfizetés

  FACEBOOK

  HÍRLEVÉL
Email címem:
Keresés

Feliratkozáshoz adja meg email címét!

  CIKKEK
 
Régió


Megye


Település



ROVATOK
 
Adó, helyi adó
24 cikk
Anyakönyv
14 cikk
Bács-Kiskun Megye
15 cikk
Baranya Megye
13 cikk
Békés Megye
17 cikk
Beruházás
4 cikk
Borsod-Abaúj-Zemplén Megye
22 cikk
Budapest
32 cikk
Csongrád Megye
16 cikk
E-közigazgatás
74 cikk
E-Önkormányzat
7 cikk
Egészségügy
19 cikk
Építésügy
13 cikk
Európai Unió
65 cikk
Fejér Megye
8 cikk
Gyámügy-Gyermekvédelem-Szociális ügyek
62 cikk
Győr-Moson-Sopron Megye
11 cikk
Hajdú-Bihar Megye
23 cikk
Heves Megye
13 cikk
Humánerőforrás
40 cikk
In memoriam
2 cikk
Informatika
16 cikk
Iratkezelés
1 cikk
Jász-Nagykun-Szolnok Megye
23 cikk
Jegyző státusza
23 cikk
Jegyzőkódex
1 cikk
Jogalkotás-Jogalkalmazás
37 cikk
Jogszabálymódosítás
1 cikk
Ket.
25 cikk
Kisebbség
20 cikk
Kistérségek
21 cikk
Költségvetés
41 cikk
Komárom-Esztergom Megye
10 cikk
Környezetvédelem
33 cikk
Környező országok közigazgatása
2 cikk
Közbeszerzés
9 cikk
Közbiztonság
83 cikk
Középtávú tervek
0 cikk
Közigazgatási hivatal / Kormányhivatal
92 cikk
Közigazgatási reform
189 cikk
Közmunka
8 cikk
Közoktatás
8 cikk
Ktv. / Kttv.
5 cikk
Lakásügy
1 cikk
Lazíts!
78 cikk
Megvalósult Projektek
18 cikk
Módszertani útmutató
3 cikk
Nógrád Megye
8 cikk
Okmányirodák
20 cikk
Oktatás
23 cikk
Önkormányzati gazdálkodás
4 cikk
Önkormányzati testület
7 cikk
Pályázatok
113 cikk
Pest Megye
23 cikk
Politikus
40 cikk
Portré
147 cikk
Régió
29 cikk
Rendezvények, konferenciák
2 cikk
Somogy Megye
14 cikk
Szabolcs-Szatmár-Bereg Megye
29 cikk
Szociális ügyek
3 cikk
Térfigyelés
0 cikk
Területfejlesztés
42 cikk
Testvérvárosi kapcsolat
15 cikk
Tolna Megye
14 cikk
Turizmus
127 cikk
Új Ptk.
3 cikk
Új utakon
2 cikk
Vagyongazdálkodás
53 cikk
Választás
85 cikk
Vas Megye
17 cikk
Veszprém Megye
1 cikk
Vezércikk
23 cikk
Zala Megye
10 cikk
 
  KÖNYVAJÁNLÓ

http://www.jegyzo.hu/index.php?oldal=egykonyv&id=12

 
 


Szerkesztőbizottsági információk
BEMUTATKOZÁS
KAPCSOLAT

Jegyző.hu - Jegyző és Közigazgatás © hÁLTALÁNOS SZERZŐDÉSI FELTÉTELEK
A Kiadó további oldalai:HVGORAC.HU,UJBTK.HU,HVGORAC.EU,PTK2013.HU,JOGKODEX.HU