E-közigazgatás Homokháton 2007/3

A közigazgatás szakmai fóruma

Cikkek / E-Önkormányzat

E-közigazgatás Homokháton 2007/3

IX. évfolyam, 3. lapszám
Szerző(k):
Fodor Csaba projektmenedzser Dr. Szántó Mária jegyző Mórahalom



A Homokháti Önkormányzatok Kistérségfejlesztési Társulása a Gazdasági versenyképesség operatív program keretében a szolgáltató önkormányzat, az önkormányzatok információszolgáltató tevékenységének fejlesztése (GVOP 2004-4.3.1) program keretében elnyert EU-s forrásból 2005-től E-önkormányzati informatikai rendszer és közigazgatási szolgáltatások bevezetése a Homokháti kistérségben címen projektet valósít meg. A rendszer beindítása 2007. január 1-jétől datálódik.

 

 

A Homokhátságon, Csongrád megye déli részén a nyertes projekt megvalósításával olyan működő, egész statisztikai kistérséget (9 kistelepülést: Ásotthalom, Bordány, Forráskút, Mórahalom, Öttömös, Pusztamérges, Ruzsa, Üllés, Zákányszék) lefedő informatikai megoldást hozott létre, amely a helyi specialitásokat, prioritásokat figyelembe véve képes integráltan kezelni a térség önkormányzati hatósági feladatait. Az elektronikus közigazgatási rendszer bevezetésével kétirányú információcsere valósul meg az önkormányzatok, valamint a polgárok és vállalkozások között. Ennek hátterét korszerű informatikai rendszer és jól szervezett, ügyfélcentrikus ügymenetre épülő számítástechnikai alkalmazások szolgáltatják, melyeket az ügyfelek megfelelően védett, biztonságos internetes portálon keresztül érhetnek el. Azok az elsősorban lakossági ügyfelek, akik nem rendelkeznek internetkapcsolattal vagy megfelelő hozzáértéssel, közösségi hozzáférési pontokon keresztül intézhetik ügyeiket. A térség speciális környezeti adottsága a kiterjedt külterület (tanyavilág), mely térségi átlagban az összes terület 96,9%-át foglalja el. 

 

A pályázat célja

 

Kistérségünkben a pályázó a kistérség-fejlesztési társulás volt, ez a projekt megvalósításának számos sajátosságát vonta maga után: az egész statisztikai kistérséget lefedő informatikai megoldásnak az eltérő informatikai bázissal, eltérő önkormányzati irányítással, lényegesen eltérő szintű számítástechnikai ismeretekkel, egyéb helyi specialitásokkal rendelkező települések ügyintézési folyamatait kellett egységes egésszé formálni, a projekt lebonyolítása során koordinálni, a döntéseket kistérségi szinten meghozni, a projektmenedzsmentnek a sokrétű kapcsolattartást kezelni. Az önkormányzati ügyek folyamatait, teljes átvilágítást követően racionalizálni kell. Ezáltal jobb, átláthatóbb ügyintézést valósul meg, az ügymenet felgyorsul, és a törvényi határidők betarthatóvá válnak. Költséghatékonyság szempontjából a turizmus és egyéb stratégiai célok eléréséhez csak nagyobb egységben lehet gondolkodni. Az információ publikálása elsősorban kistérségi szinten, másrészt önkormányzati szinten valósul meg, figyelembe véve a kapcsolódó intézményrendszer és a helyben lévő és a potenciálisan betelepülő vállalkozások igényeit. 

 

 A megvalósítás lépései

 

2005 decemberében a Humánsoft Kft.-vel kötött szerződésünk alapján megindult az érdemi munka.

• Kiválasztásra kerültek a munkacsoportok és vezetőik;

• A feladatok, útmutatások a projekt alapító dokumentumában rögzítésre kerültek;

• Megtörtént az alkalmazáslicencek szállítása;

• Folyamatosan történt és történik az infrastruktúra és alapszoftverek felhasználói oktatása valamint az üzemeltetői oktatás;

• A szükséges hardverek beszerzése, üzembe helyezése;

• Elkészült a követelményspecifikáció;

• A portálrendszer, a szakági rendszerek és az adatmigráció megtervezését, átadását követően a tervdokumentációkat elfogadtuk;

• A modulok prototípusfejlesztése;

• A rendszerek telepítését követően kialakításra került a végleges rendszerarchitektúra:

– Pilot rendszerek (portálrendszer, integrált önkormányzati ügyviteli rendszer)

– Szakági modulok (szabálysértési rendszer, szociális rendszer, e-adó rendszer, népesség-nyilvántartást támogató rendszer, képviselő-testületi rendszer, térinformatika, közműnyilvántartás-modul, építéshatósági rendszer, ingatlanvagyonkataszter, főépítészi rendszer)

– m-Ügyfélszolgálat.

• A rendszer üzemszerű működtetése alatt a hibák feltárása, javítása folyt.

• A projekt 2006 második felétől folyamatos tesztelésen ment keresztül, éles bevezetés 2007 januárjában történt meg. 

 

Tapasztalatok, a jövő

 

Rendkívül nehéz volt a több települést érintő fejlesztési folyamat végigvitele, a felhasználók különböző szintű tudásszintjének felzárkóztatása, valamint a települési önkormányzatok eltérő felkészülési szintje a projekt befogadására. Volt, ahol már 2003-ban elfogadott és folyamatosan, programszerűen végrehajtott informatikai stratégia szintjén zajlottak a fejlesztések, volt, ahol nem voltak olyan számítógépek, melyeken a programokat futtatni lehetett volna

 

A kiépített elektronikus szolgáltatás további fejlesztése, a települések számára fontos integrált gazdálkodási rendszer megvalósítása a jövő feladata. A kistérségi társulás munkaszervezete jelenleg azon fáradozik, hogy a fejlesztés folytatásához újabb, az önkormányzatok számára fontos területek lefedéséhez szükséges források rendelkezésre álljanak. A megoldás teljes körűvé tétele érdekében aktív partnerkeresésbe kezdtünk azon városok, kistérségek körében, akik hasonló fejlesztéseket hajtottak végre. Keressük azon együttműködő projektgazdákat, akik tapasztalataikat megosztanák, és adott esetben rendszereket, megoldásokat is cserélnének.

 

A e-közigazgatással párhuzamosan és a kistérség stratégiai céljaival összhangban, „Szélessávú közmű kiépítése a Homokháti kistérségben” címmel zajlik egy a térséget teljes egészében lefedő internetszolgáltató mikrohullámú és optikai hálózat létesítése. ■ 

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu