http://hvgorac.hu/sites/portal/jogkodex.html
  CIKKEK

  Árvíz – 2006 tavasz 2006/3 Betűméret: Betűméret
2009.10.19.
 
  Árvíz – 2006 tavasz 2006/3

Évfolyam: VIII. Lapszám: 3.
Rovat: Környezetvédelem - 33 darab cikk

Hozzászólások: 0
Település: Budapest
 
 

Hazánkban már az elmúlt ősz végétől a lehullott csapadék hozzávetőlegesen 95 %-ra emelte a talajban tárolt vízkészletek nagyságát, majd a folyóink vízgyűjtő területén felhalmozódott hómennyiség, és a folyamatos esőzések nagymértékben hozzájárultak az ország jelentős területén létrejött belvízi elöntésekhez, valamint a Dunán és a Tiszán közel egy időben kialakult árhullámok levonulásához.

 

A belvíz elsősorban az alföldi megyéket érintette, melynek nagysága csúcsidőben elérte a 244 ezer ha-t. A Duna és a Tisza együttes áradására 50-60 évente akadt példa, és most a magyar árvízvédelem történetének a legsúlyosabb két, közel egyidejű árvízét a Dunánál, majd a Tiszánál sikerült kezelni.
A tavaszi áradás során nagy folyóink sorra megdöntötték az elmúlt száz év legmagasabb vízállásait, jelentősen veszélyeztették a folyók mellett élő lakosságot, az infrastruktúrákat, anyagi javakat. A helyzet súlyossága miatt a katasztrófák elleni védekezést országos szinten összehangoló Kormányzati Koordinációs Bizottság javaslata alapján a Kormány rendeletileg állapította meg az árvízi veszélyhelyzetet, és rendelte el a rendkívüli készültséget április 3-ától 10-ig a Dunán Komáromtól Tasig, majd április 14-től két részletben május 9-ig a Tiszán és mellékfolyóinak torkolati részén Kiskörétől az országhatárig, illetve a Hármas-Körösön.
A rendelet felhatalmazást adott az önkormányzatok vezetőinek és a megyei védelmi bizottságok elnökeinek, hogy az árvízi védekezéshez szükséges döntéseiket testületi felhatalmazás nélkül hozzák meg, korlátozásokat vezethessenek be, intézkedhessenek a lakosság kitelepítésére, annak új tartózkodási helye kijelölésére, a polgári védelmi szolgálat ellátására. Valamennyi ágazat és önkormányzat számára nagyon fontos szakasza a kormányrendeletnek, hogy a veszélyhelyzet elhárításához szükséges költségek fedezetét a kormány biztosítja.
A rendkívüli helyzetre való tekintettel az érintett megyék védelmi bizottságai, a helyi védelmi bizottságok határozatban rendelték el az árvíz-védekezési feladatokat, az élet és vagyonbiztonságot szolgáló közegészség-, és állategészségügyi, közlekedési, rendészeti, környezetvédelmi, és lakosság-tájékoztatási feladatok végrehajtását.
Megalakításra kerültek a megyei katasztrófavédelmi igazgatóságok bázisán a Megyei Operatív Törzsek, valamennyi védekező önkormányzat megszervezte 24 órás ügyeleti szolgálatát.
A kormányzati intézkedések megvalósítására a Kormány kidolgozta az Árvízvédelmi Cselekvési Programját 12 pontba szedve. Az ebben megfogalmazottak közül kiemelendő az a 300 millió forintos Árvízi Készpénzalap, melyből azok kárát igyekeznek enyhíteni gyorssegély formájában, akiknek lakhatását, hétköznapi biztonságát tette lehetetlenné a rendkívüli árvíz. Az érintettek a települési önkormányzatok útján juthatnak a soron kívül elbírált vis maior-előleghez. Az önkormányzati utakban az árvíz következtében keletkezett károk helyreállításának támogatását a kormány a vis maior-keret terhére 20 %-al megemelve 90 %-ra növelte. A közmunkaprogramban foglalkoztatottakból 20 ezer főt az önkormányzatokkal együttműködve az ár és belvízi feladatokban való részvételre irányítottak át. A Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége (TÖOSZ) hathatós segítséget nyújtott a bajbajutott helyhatóságoknak a partnertelepülések által felajánlott adományok közvetítésében.
A Kormány által kihirdetett veszélyhelyzet időszakban a KKB Árvízi Védekezési Munkabizottsága a KvVM-ben, a KKB Operatív Törzse és megerősített Veszélyhelyzeti Központja a BM OKF bázisán váltásos rendben működött. Az Operatív Törzs naponta fogadta a minisztériumok, ágazatok, országos főhatóságok illetékes szervezeti egységeitől a megyei katasztrófavédelmi igazgatóságoktól beérkező jelentéseket, tájékoztatásokat. Koordinálta az árvízi védekezéssel összefüggő lakosságvédelmi feladatokat. Mindennap 06.00-ra elkészítette összefoglaló jelentését a KKB elnöke számára.
A belvízi védekezésben 65.422 fő vett részt. A dunai árvíznél 2006. április 3-tól 13-ig naponta átlagosan 11.761 fő, összesen 129.376 fő, április 8-án csúcsidőben 15.058 fő végezte a töltések megerősítését. A tiszai védekezésben 2006. április 15-től május 9-ig napi átlagban 18.661 fő, összesen 433.835 fő, április 19-én csúcsidőben 26.330 fő dolgozott. Elmondható, hogy az ár- és belvízi védekezési munkálatokban mindösszesen 628.633 fő vett részt.
A BM OKF a védekezésben érintett megyei katasztrófavédelmi igazgatóságokat, védekezést irányító polgármestereket 40 fő katasztrófavédelmi, polgári védelmi tiszt átvezénylésével erősítette meg.
A 7000 fővel tervezett polgári védelmi szervezetek nagy segítséget jelentettek a védekezési munkálatoknál, polgári védelmi kötelezettség alapján a legintezívebb szakaszban több mint 2.500 fő dolgozott közülük a védműveken.
A védekezés kritikus időszakában a BM OKF Főigazgatója 35 tűzoltóság részére rendelt el 24/24 órás váltásos szolgálatot, így 470 fő tűzoltó tudott segíteni a gátakon.
Különösen fontos volt a Honvédség helikopteres, lánctalpas úszójárműves és pontonos támogatási kapacitása, a 3.622 fős személyi állomány kétkezi munkája a legnehezebb helyszíneken.
Mivel a töltések vízügyi szakemberek által veszélyesnek minősített állapota azt szükségessé tette, megelőző intézkedésként április 26-án Szelevény, Csépa és Tiszasas községek teljes körű, illetve részleges kitelepítése az önkormányzatok, a katasztrófavédelmi, polgári védelmi, tűzoltó, rendőrségi, egészségügyi és állategészségügyi szervek együttműködésével végrehajtásra került. A kitelepítettek létszáma országosan ekkor elérte a 2.645 főt (A dunai árvíz miatt 280 fő, belvízi veszélyeztetettség miatt 244 fő és a tiszai áradás során 2121fő).
A befogadó helyek berendezését és üzemeltetését a BM OKF közreműködésével végrehajtó kunszentmártoni és cserkeszőlői önkormányzatok eredményesen oldották meg az ideiglenesen elhelyezettek ellátását. A kitelepítettek a veszélyhelyzet elmúltával fokozatosan visszatérhettek otthonaikba.
Összegezve elmondható, hogy kormányzati irányítással a vízügyi szervek, az önkormányzatok, együttműködve a katasztrófavédelmi és más rendvédelmi szervekkel, ágazatokkal, a Magyar Honvédséggel, a civil és karitatív szervezetekkel, a gazdálkodó egységekkel, de az önkéntes állampolgárok sokaságával is egy nagyon eredményes és hatékony árvízi védekezés valósítottak meg. A Duna, a Tisza és a Körösök gátjai sehol sem szakadtak át.



 

Dr. Muhoray Árpád polgári védelmi dandártábornok BM OKF főigazgató-helyettes



   
Értékelés: 1 pont2 pont3 pont4 pont5 pont Nem érkezett szavazat - Értékeléshez jelentkezzen be!


  HOZZÁSZÓLÁSOK
 
Hozzászóláshoz be kell jelentkezni!

Bejelentkezési név: Jelszó:
 

 

  ELŐFIZETÉS
Előfizetés

  FACEBOOK

  HÍRLEVÉL
Email címem:
Keresés

Feliratkozáshoz adja meg email címét!

  CIKKEK
 
Régió


Megye


Település



ROVATOK
 
Adó, helyi adó
24 cikk
Anyakönyv
14 cikk
Bács-Kiskun Megye
15 cikk
Baranya Megye
13 cikk
Békés Megye
17 cikk
Beruházás
4 cikk
Borsod-Abaúj-Zemplén Megye
22 cikk
Budapest
32 cikk
Csongrád Megye
16 cikk
E-közigazgatás
74 cikk
E-Önkormányzat
7 cikk
Egészségügy
19 cikk
Építésügy
13 cikk
Európai Unió
65 cikk
Fejér Megye
8 cikk
Gyámügy-Gyermekvédelem-Szociális ügyek
62 cikk
Győr-Moson-Sopron Megye
11 cikk
Hajdú-Bihar Megye
23 cikk
Heves Megye
13 cikk
Humánerőforrás
40 cikk
In memoriam
2 cikk
Informatika
16 cikk
Iratkezelés
1 cikk
Jász-Nagykun-Szolnok Megye
23 cikk
Jegyző státusza
23 cikk
Jegyzőkódex
1 cikk
Jogalkotás-Jogalkalmazás
41 cikk
Jogszabálymódosítás
1 cikk
Ket.
25 cikk
Kisebbség
20 cikk
Kistérségek
21 cikk
Költségvetés
41 cikk
Komárom-Esztergom Megye
10 cikk
Környezetvédelem
33 cikk
Környező országok közigazgatása
2 cikk
Közbeszerzés
9 cikk
Közbiztonság
83 cikk
Középtávú tervek
0 cikk
Közigazgatási hivatal / Kormányhivatal
92 cikk
Közigazgatási reform
191 cikk
Közmunka
8 cikk
Közoktatás
8 cikk
Ktv. / Kttv.
5 cikk
Lakásügy
1 cikk
Lazíts!
83 cikk
Megvalósult Projektek
19 cikk
Módszertani útmutató
3 cikk
Nógrád Megye
8 cikk
Okmányirodák
20 cikk
Oktatás
23 cikk
Önkormányzati gazdálkodás
4 cikk
Önkormányzati testület
7 cikk
Pályázatok
113 cikk
Pest Megye
23 cikk
Politikus
40 cikk
Portré
147 cikk
Régió
29 cikk
Rendezvények, konferenciák
2 cikk
Somogy Megye
14 cikk
Szabolcs-Szatmár-Bereg Megye
29 cikk
Szociális ügyek
4 cikk
Térfigyelés
0 cikk
Területfejlesztés
42 cikk
Testvérvárosi kapcsolat
15 cikk
Tolna Megye
14 cikk
Turizmus
127 cikk
Új Ptk.
3 cikk
Új utakon
2 cikk
Vagyongazdálkodás
53 cikk
Választás
86 cikk
Vas Megye
17 cikk
Veszprém Megye
1 cikk
Vezércikk
23 cikk
Zala Megye
10 cikk
 
  KÖNYVAJÁNLÓ

http://www.jegyzo.hu/index.php?oldal=elofizetes

 
 


Szerkesztőbizottsági információk
BEMUTATKOZÁS
KAPCSOLAT

Jegyző.hu - Jegyző és Közigazgatás © hÁLTALÁNOS SZERZŐDÉSI FELTÉTELEK
A Kiadó további oldalai:HVGORAC.HU,UJBTK.HU,HVGORAC.EU,PTK2013.HU,JOGKODEX.HU