http://hvgorac.hu/sites/portal/jogkodex.html
  CIKKEK

  Informatika Dunaújvárosban 2006/4 Betűméret: Betűméret
2009.10.19.
 
  Informatika Dunaújvárosban 2006/4

Évfolyam: VIII. Lapszám: 4.
Rovat: Fejér Megye - 8 darab cikk

Hozzászólások: 0
Település: Budapest
 
 

Az önkormányzati rendszer bevezetését követően hivatalunkban is elkezdődött a „számítógépek forradalma”.

 

Az évtized derekára értük el, hogy majdnem minden köztisztviselő személyi számítógép segítségével végezhesse munkáját és ekkorra épült ki a hivatali kommunikáció alapját képező Novell hálózat. A fejlesztési folyamat jelentősebb állomásaként említem meg a 2002. év végétől induló „HatRend” elnevezésű adatbázis-kezelő program rendszerbe állítását. Egy adatbázisban rögzítjük a bizottsági ülések napirendjeit és az ülésekről készült jegyzőkönyveket.
A hivatalon belüli kommunikációt javító szándékkal vezettük be a hivatal hálózatáról minden alkalmazott által elérhető, ún. „közös” mappa használatát. Erről a helyről érhetők el a közgyűlés rendeletei, a hivatal belső szabályzatai, a vezetői értekezletekről készült feljegyzések és azok a munkamappák, amelyek a hivatal mindennapi feladatainak ellátása szempontjából jelentősek (pl. közgyűlési munkaterv, házi telefonkönyv stb). A kommunikációt javítja, hogy szinte minden munkatárs rendelkezik saját e-mailcímmel, ezek egy levelező listát alkotnak, így akár azonnal értesíthető minden dolgozó.
A közgyűlés 2003-ban határozatot fogadott el arról, hogy üléseinek anyagait a jövőben digitalizált formában, elektronikus úton kívánja megkapni. A határozat végrehajtása során nem a közgyűlési terem hálózatainak (elektromos, és számítástechnikai) kiépítése és a notebook-ok beszerzése okozott gondot, hanem az, hogy egy eddig a mindennapi munkában jelen nem levő folyamatot kellett megtanulni, és hibátlanul alkalmazni. A kollégák informatikai ismereteinek hiánya, a megszokottól eltérő, új munkafolyamatok elsajátítása sok időt, türelmet igényelt, és sokszor viták forrása is volt. További gondunk volt, hogy az előterjesztések mellékleteit nem minden esetben a hivatal állította elő, hanem kívülről (más szervezettől) kerültek hozzánk, papír alapon. Digitalizált formában történő megszerzésük nem volt lehetséges. Pénzügyi forráshiány miatt ezek szkennelése (digitalizálása) mintegy 10 oldal terjedelemig volt megoldható, e felett sokszorosítással, papír alapon juttattuk el a közgyűlési anyagot a digitalizált anyagokkal együtt a képviselőknek. Az idő és a technikai fejlődés azonban megoldotta a problémákat és elmondhatjuk, hogy mára a közgyűlés üléseinek digitális alapon történő előkészítése és elektronikus postázása rutin feladattá vált, akár több száz oldalnyi papír alapú anyagot is rövid idő alatt tudunk szkennelni.
Egy külső cég 2004-ben megvizsgálta a hivatal működését. Ezt követően javaslatot tettem a közgyűlésnek szervezeti átalakításra és bizonyos munkafolyamatok megváltoztatására. Ez érintette az informatikát is. Az új informatikai vezetőnek utasítást adtam egy helyzetelemzésen alapuló, középtávú stratégia kidolgozására. A helyzetfelmérés rámutatott arra, hogy bár mennyiségileg a számítógépes ellátottság kiváló (szinte minden kolléga rendelkezik személyi számítógéppel, többen laptoppal), de a géppark minősége kritikus állapotban van.
A polgármesteri hivatal középtávú (2005 - 2010) fejlesztési tervét a közgyűlés 2005 májusában ellenszavazat nélkül fogadta el. A stratégia egy általános és egy különös részt tartalmaz. Az általános részben rögzítettük, legfontosabb céljaink közé tartozik:
a.) Biztosítani kell, hogy a polgárok az őket érintő önkormányzati, kistérségi információkhoz elektronikus formában is hozzájuthassanak, ezen belül el kell érni, hogy az önkormányzat működésére, illetve a döntésekre vonatkozó adatok az Interneten keresztül hozzáférhetővé váljanak.
b.) Az önkormányzat és szervei működésének elősegítésében, valamint az önkormányzat költségvetési szervei fenntartói irányításában hatékony informatikai támogatást kell biztosítani,
c.) Meg kell valósítani, hogy egyszerűsödjön, emellett hatékonyabbá váljon, gyorsuljon az ügyintézés a tér- és időkorlátok csökkentésével, valamint on-line módon is az elektronikus aláírás alkalmazása révén.
d.) El kell érni, hogy a közszolgálati dolgozók befogadják, és alkalmazni tudják a korszerű informatikai megoldásokat.
A különös rész a fenti célok megvalósításához vezető speciális előírásokat tartalmazza:
a.) A hardver eszközök elavultsági sorrendben történő, öt éven belüli teljes cseréje.
b.) A szoftver-fejlesztés a szabad licence-ű szoftverek beszerzésén alapul. Kiemelt területként kezeljük azonban az elektronikus iktatás és egy komplex pénzügyi rendszer bevezetését.
c.) A hálózat-fejlesztés a jól bevált Novell-re épül.
d.) Az önkormányzat hivatalos honlapjának rendszeres fejlesztése alapvető, mivel ez szükséges az e-közigazgatás megvalósításához.
e.) A képviselők és köztisztviselők felhasználói szintű informatikai ismereteinek fejlesztése, az informatikusok rendszeres szakmai továbbképzéseken való részvétele elengedhetetlen.
Az elfogadott stratégiára figyelemmel azonnal közbeszerzési eljárást indítottunk a nyomtatási lehetőség javítására és mára 36 db új, nagy teljesítményű (blokkszerűen működő) multifunkcionális (nyomtatás– szkennelés–fénymásolás) irodagép segíti a munkát. A több tucat elavult nyomtatót, fénymásolót leállítottuk. Kialakítottunk egy ún. Work Shop-ot is, amely a lakosság felé méltányos árért nyújt sokszorosítási (pl. A/0-ás méretben, vagy színesben megvalósuló) szolgáltatást.
Tavaly a tervben foglaltakat teljesítettük, megvalósult 35 db számítógép cseréje, a kor követelményeinek megfelelő (az egészséges munkakörnyezet követelményeit is figyelembe vevő) LCD monitorokkal együtt, megvalósult az okmányiroda ügyfélhívó rendszerének fejlesztése és beszereztünk egy komplex közszolgálati nyilvántartó rendszert.
A 2006. évre előirányzott fejlesztésekre a közgyűlés a pénzügyi forrást költségvetés módosítással biztosította, ez évben 59 db asztali számítógép, 20 db laptop beszerzését, valamint egy komplex pénzügyi rendszer és a számítógépes iktatás bevezetését tervezzük megvalósítani. Az elektronikus iktatás bevezetését a jogszabályi környezet gátolja. A levéltári törvény 9. § (2) bekezdése előírja, hogy elektronikus iratkezelés esetén a közfeladatot ellátó szerv kizárólag olyan iratkezelési szoftvert alkalmazhat, amely a külön jogszabályban meghatározott követelményeknek megfelel és tanúsítvánnyal rendelkezik. Tudomásom szerint azonban a fenti követelményeknek megfelelő szoftver még nem szerezhető be.
A jövőben tervezzük a hivatal fennmaradó számítógépének cseréjét, azon kollégák laptoppal történő ellátását, akik hivatal épületén kívül is végeznek munkát. Az elektronikus közigazgatás bevezetésében is sok még a tennivaló, meg kell teremtenünk az interneten történő ügyintézés lehetőségét, ki kell építeni az önkormányzati intézményekkel elektronikus úton való kapcsolattartást, valamint informatikai rendszerünket integrálni kell a kistérséget alkotó többi önkormányzat rendszeréhez.



 

Dr. Tóth István címzetes főjegyző



   
Értékelés: 1 pont2 pont3 pont4 pont5 pont Nem érkezett szavazat - Értékeléshez jelentkezzen be!


  HOZZÁSZÓLÁSOK
 
Hozzászóláshoz be kell jelentkezni!

Bejelentkezési név: Jelszó:
 

 

  ELŐFIZETÉS
Előfizetés

  FACEBOOK

  HÍRLEVÉL
Email címem:
Keresés

Feliratkozáshoz adja meg email címét!

  CIKKEK
 
Régió


Megye


Település



ROVATOK
 
Adó, helyi adó
24 cikk
Anyakönyv
14 cikk
Bács-Kiskun Megye
15 cikk
Baranya Megye
13 cikk
Békés Megye
17 cikk
Beruházás
4 cikk
Borsod-Abaúj-Zemplén Megye
22 cikk
Budapest
32 cikk
Csongrád Megye
16 cikk
E-közigazgatás
74 cikk
E-Önkormányzat
7 cikk
Egészségügy
19 cikk
Építésügy
13 cikk
Európai Unió
65 cikk
Fejér Megye
8 cikk
Gyámügy-Gyermekvédelem-Szociális ügyek
62 cikk
Győr-Moson-Sopron Megye
11 cikk
Hajdú-Bihar Megye
23 cikk
Heves Megye
13 cikk
Humánerőforrás
40 cikk
In memoriam
2 cikk
Informatika
16 cikk
Iratkezelés
1 cikk
Jász-Nagykun-Szolnok Megye
23 cikk
Jegyző státusza
23 cikk
Jegyzőkódex
1 cikk
Jogalkotás-Jogalkalmazás
45 cikk
Jogszabálymódosítás
1 cikk
Ket.
25 cikk
Kisebbség
20 cikk
Kistérségek
21 cikk
Költségvetés
41 cikk
Komárom-Esztergom Megye
10 cikk
Környezetvédelem
33 cikk
Környező országok közigazgatása
2 cikk
Közbeszerzés
9 cikk
Közbiztonság
83 cikk
Középtávú tervek
0 cikk
Közigazgatási hivatal / Kormányhivatal
92 cikk
Közigazgatási reform
191 cikk
Közmunka
8 cikk
Közoktatás
8 cikk
Ktv. / Kttv.
5 cikk
Lakásügy
1 cikk
Lazíts!
83 cikk
Megvalósult Projektek
19 cikk
Módszertani útmutató
3 cikk
Nógrád Megye
8 cikk
Okmányirodák
20 cikk
Oktatás
23 cikk
Önkormányzati gazdálkodás
4 cikk
Önkormányzati testület
7 cikk
Pályázatok
113 cikk
Pest Megye
23 cikk
Politikus
40 cikk
Portré
147 cikk
Régió
29 cikk
Rendezvények, konferenciák
2 cikk
Somogy Megye
14 cikk
Szabolcs-Szatmár-Bereg Megye
29 cikk
Szociális ügyek
4 cikk
Térfigyelés
0 cikk
Területfejlesztés
42 cikk
Testvérvárosi kapcsolat
15 cikk
Tolna Megye
14 cikk
Turizmus
127 cikk
Új Ptk.
3 cikk
Új utakon
2 cikk
Vagyongazdálkodás
53 cikk
Választás
86 cikk
Vas Megye
17 cikk
Veszprém Megye
1 cikk
Vezércikk
23 cikk
Zala Megye
10 cikk
 
  KÖNYVAJÁNLÓ

http://www.jegyzo.hu/index.php?oldal=elofizetes

 
 


Szerkesztőbizottsági információk
BEMUTATKOZÁS
KAPCSOLAT

Jegyző.hu - Jegyző és Közigazgatás © hÁLTALÁNOS SZERZŐDÉSI FELTÉTELEK
A Kiadó további oldalai:HVGORAC.HU,UJBTK.HU,HVGORAC.EU,PTK2013.HU,JOGKODEX.HU