http://hvgorac.hu/sites/portal/jogkodex.html
  CIKKEK

  Út a munkához kisközségben – nyílt levél 2009/6 Betűméret: Betűméret
2010.02.08.
 
  Út a munkához kisközségben – nyílt levél 2009/6

Évfolyam: XI. Lapszám: 6.
Rovat: Közmunka - 8 darab cikk

Hozzászólások: 0
Település: Budapest
 
 

„Ha nem sikerült elölről, kezdheted hátulról!”
Kurtos Sándor polgármester Kishuta

Az „Út a munkához” alaphelyzetben jó program, de önmagában a kisközségek nem állnak olyan jól, hogy a fűnyíráson, parkgondozáson (az anyag- és eszközigénytelen munkán) kívül, más hasznosabb, de szerény anyag- és eszközigényesebb tevékenységet is tudnának végezni. Bár volt anyag- és eszközbeszerzési pályázat, azonban ebben a kisközségi térségben senki nem tudott nyerni. Ebből is látszik, hogy ez inkább városi szociális program, mint a kisközségeké.

 


Anyagokon és eszközökön nem valami drága dolgokat értünk: tégla, mész, cement, faanyag. A kisközségi önkormányzat önereje azonban csak ásó-kapa beszerzésre futja. A programban résztvevő emberek sok eszközt maguk is elkészítettek találékonyan (pl. bozótirtó bárdot). Betonkeverőre már nem futja a saját erő, hegesztőtrafóra sem. Így a szakképzett és betanított munkás nem tud értékes munkát végezni. Ha az a cél, hogy a betanított és szakmunkás réteg is visszakerüljön a munka világába, akkor ehhez további állami támogatásra volna szükség. Azonban nem sírunk, mert ismerjük a költségvetési korlátokat.
Megértve a válsághelyzetben az állami erőforrások szűkösségét, többletforrás nélkül is lehetne hatékonyabbá tenni a rendszert. Meg kellene bízni azzal a korlátozási lehetőséggel az önkormányzatot, hogy saját döntése alapján a programban résztvevők számát megállapítsa és többletet anyag és eszközbeszerzésre fordíthassa.
Ha ez sem lehetséges, akkor a polgármester és a jegyző saját találékonysága alapján is tehet valamit (nem túl sokat). Pl.: saját önkormányzati földön a közmunkásokkal megtisztítottuk a területet, majd civil szervezetekkel összefogva facsemetéket ültettünk. Ha majd megnőnek, akkor egy önkormányzati fásítási programhoz felhasználjuk a csemetéket. Reméljük, ezt az értéket majd egy környezetvédelmi pályázaton saját erőként beszámíthatjuk.
A saját találékonyságnak az is része nálunk, hogy egyes munkák irányításra társadalmi munkában szakmunkást foglalkoztatunk a díszkövezet lerakásának az irányítására, amelyet a programban foglalkoztatottak végeztek.
A munka szervezésére, irányítására és ellenőrzésére akár egy nonprofit szervezet is létre lehet hozni, vagy ezt a feladatot egy meglevő intézményhez telepíteni.
A másik probléma, hogy nincs folyamatos munka a munkanélküliek számára. Talán kistérségi szinten is létrehozhatnánk valamilyen megoldást, akkor minden önkormányzat beküldhetné a saját munkanélkülieit a rendszerbe. Ebben az esetben hatékonyabb lehetne a foglalkoztatás. A reális munkalehetőséghez kellene igazítani a foglalkoztató szervezetet, hogy az ne legyen drága.
A jelenlegi helyzetben reménytelen egy hatékony szervezet kialakítása, ezért  mi a falugondnokot jelöltük ki munkavezetőnek, a bérfizetéssel és adminisztrációval kapcsolatos feladatokkal a polgármesteri hivatal köztisztviselői foglalkoznak.
A munkanélküliek számát tekintve mindenkit igyekszünk foglalkoztatni. Ezzel azt akarjuk elkerülni, hogy a nem-foglalkoztatottak ne vitassák azt, hogy kiket foglalkoztatnak, de ez biztosan rontja az elvégzett munka színvonalát. Ha lenne létszám maximalizálási lehetőségünk, akkor ennek felelősségét is vállalnánk.
Ez a program akkor érné el a legnagyobb eredményt, ha a benne részt vevő emberek nagyobb részének a szakmájának, képességének megfelelő feladatot tudnánk adni. Ma mindenki csak egyszerű fizikai végezhet.
Qwa32Az emberek egy része képes lenne arra, hogy az önkormányzatok tulajdonában levő épületek karbantartásán, felújításán dolgozhasson, ha az anyagköltséget megkapnánk. Így csak füvet nyírnak az árokparton. Jelen pillanatban mindenkit csak ilyen szerény munkával tudunk foglalkoztatni, ami nem szerencsés, mert nincs nagy becsülete az ilyen munkának.
Segíthetne az is, ha nem minden munkanélkülit kellene foglakoztatnunk, hanem csak 70-90 %-ukat, mert az így keletkezett megtakarításon anyagot és eszközt vásárolhatnánk, ami lényegesen javítaná a foglalkoztatott önbecsülését és a munka eredményességét. Ez jobban elősegítené a munkaviszonyba kerülésüket is.
Egy másik lehetőség, hogy cégek számára a hirtelen jelentkező többletmunkára „kölcsön” adhatnánk a munkanélkülieket.
Összességében: a kormány döntsön úgy, hogy a jelenlegi forrás kereteiben belül legyen kötelező az összeg 70-90%-át bérre felhasználni, és a maradékot eszköz és anyagbeszerzésre fordíthassuk.

Dr. Szilágyi Gábor körjegyző Kishuta

A jegyző javaslataival segíthet a foglakoztatás céljának a meghatározásához szükséges tények előzetes megállapításával. A tervezéstől a kivitelezéshez és az elszámoláshoz szükséges törvényes javaslatok megfogalmazása bonyolult dolog. A politikusok fantáziája szabad, a jegyző a törvényhez kötött. A polgármesteri hivatal az a törvényes csatorna, amelyen keresztül a politikusok jó kezdeményezései megvalósíthatóak. Mi köztisztviselők a közjót a politikusokon keresztül szolgáljuk. Sokszor hiszik ők azt, hogy a szabad gondolataik megvalósítását gátoljuk, holott csak a törvényeket akarjuk betartatni.
Az állami szabályozásnak a minimum kereteket kell meghatározni és a helyi sajátosságokat ismerő önkormányzatra kell bízni a megvalósítás jogát és felelősségét.
A program alapja a közfoglalkoztatási terv, amelyet a munkaügyi központtal és az államkincstárral engedélyeztetni kell. Így a körjegyzőséghez tartozó 5 képviselőtestülettel több fordulóban is tárgyalni kellett. Körjegyzőségünkben 5 testület működik, 5x3 forduló az 15 ülés, így gondolhatják, hogy mennyit üléseztünk.
Az Út a munkához programból az az üzenet, hogy az önkormányzatoknak kell megoldani a munkanélküliség konkrét problémáit a kormány anyagi támogatása alapján. A minden köztisztviselő által támogatandó helyes kormányzati célhoz azonban a helyi köztisztviselők munkája is szükséges. De ehhez a helyi köztisztviselők semmilyen támogatást nem kaptak. Nem pénzt kérünk. Az a szoftver, (amelyért az illetékes minisztérium nagyon sokat fizetett) amely a központi és területi állami szervek munkájának a támogatására készült, a helyi kollégákkal szemben azt az értelmetlen követelményt támasztja, hogy a kollégáim (és minden helyi köztisztviselő) adatrögzítés útján vigye be a rendszerbe minden szociális segélyben részesülő ember adatait. Ez tipikus példája az államigazgatási és önkormányzati szervek közötti együttműködés képtelenségének.
Igazgatási szempontból a másik alapvető probléma, hogy a polgármester dönt a munkanélküliek alkalmazásáról, de a munkavégzés eredményességéről nem tud gondoskodni. A jegyző mit tud tenni a hatékonysággal, amikor nincs eszköze a programban résztvevő munkanélküli munkafegyelmének ellenőrzéséről, felügyeletéről?!
A kormányzati döntéseknek az eredményes megvalósítását szeretnénk támogatni, de azt is elvárjuk, hogy a kormányzat is támogasson minket a munkavégzés során, de legalább ne akadályozza a mindennapi munkánkat.



 

Kurtos Sándor polgármester Kishuta - Dr. Szilágyi Gábor körjegyző Kishuta



   
Értékelés: 1 pont2 pont3 pont4 pont5 pont Nem érkezett szavazat - Értékeléshez jelentkezzen be!


  HOZZÁSZÓLÁSOK
 
Hozzászóláshoz be kell jelentkezni!

Bejelentkezési név: Jelszó:
 

 

  ELŐFIZETÉS
Előfizetés

  FACEBOOK

  HÍRLEVÉL
Email címem:
Keresés

Feliratkozáshoz adja meg email címét!

  CIKKEK
 
Régió


Megye


Település



ROVATOK
 
Adó, helyi adó
24 cikk
Anyakönyv
14 cikk
Bács-Kiskun Megye
15 cikk
Baranya Megye
13 cikk
Békés Megye
17 cikk
Beruházás
4 cikk
Borsod-Abaúj-Zemplén Megye
22 cikk
Budapest
32 cikk
Csongrád Megye
16 cikk
E-közigazgatás
74 cikk
E-Önkormányzat
7 cikk
Egészségügy
19 cikk
Építésügy
13 cikk
Európai Unió
65 cikk
Fejér Megye
8 cikk
Gyámügy-Gyermekvédelem-Szociális ügyek
62 cikk
Győr-Moson-Sopron Megye
11 cikk
Hajdú-Bihar Megye
23 cikk
Heves Megye
13 cikk
Humánerőforrás
40 cikk
In memoriam
2 cikk
Informatika
16 cikk
Iratkezelés
1 cikk
Jász-Nagykun-Szolnok Megye
23 cikk
Jegyző státusza
23 cikk
Jegyzőkódex
1 cikk
Jogalkotás-Jogalkalmazás
40 cikk
Jogszabálymódosítás
1 cikk
Ket.
25 cikk
Kisebbség
20 cikk
Kistérségek
21 cikk
Költségvetés
41 cikk
Komárom-Esztergom Megye
10 cikk
Környezetvédelem
33 cikk
Környező országok közigazgatása
2 cikk
Közbeszerzés
9 cikk
Közbiztonság
83 cikk
Középtávú tervek
0 cikk
Közigazgatási hivatal / Kormányhivatal
92 cikk
Közigazgatási reform
191 cikk
Közmunka
8 cikk
Közoktatás
8 cikk
Ktv. / Kttv.
5 cikk
Lakásügy
1 cikk
Lazíts!
83 cikk
Megvalósult Projektek
19 cikk
Módszertani útmutató
3 cikk
Nógrád Megye
8 cikk
Okmányirodák
20 cikk
Oktatás
23 cikk
Önkormányzati gazdálkodás
4 cikk
Önkormányzati testület
7 cikk
Pályázatok
113 cikk
Pest Megye
23 cikk
Politikus
40 cikk
Portré
147 cikk
Régió
29 cikk
Rendezvények, konferenciák
2 cikk
Somogy Megye
14 cikk
Szabolcs-Szatmár-Bereg Megye
29 cikk
Szociális ügyek
4 cikk
Térfigyelés
0 cikk
Területfejlesztés
42 cikk
Testvérvárosi kapcsolat
15 cikk
Tolna Megye
14 cikk
Turizmus
127 cikk
Új Ptk.
3 cikk
Új utakon
2 cikk
Vagyongazdálkodás
53 cikk
Választás
86 cikk
Vas Megye
17 cikk
Veszprém Megye
1 cikk
Vezércikk
23 cikk
Zala Megye
10 cikk
 
  KÖNYVAJÁNLÓ

http://www.jegyzo.hu/index.php?oldal=elofizetes

 
 


Szerkesztőbizottsági információk
BEMUTATKOZÁS
KAPCSOLAT

Jegyző.hu - Jegyző és Közigazgatás © hÁLTALÁNOS SZERZŐDÉSI FELTÉTELEK
A Kiadó további oldalai:HVGORAC.HU,UJBTK.HU,HVGORAC.EU,PTK2013.HU,JOGKODEX.HU