http://hvgorac.hu/sites/portal/jogkodex.html
  CIKKEK

  Válasz a nyílt levélre Tisztelt Polgármester Úr! Tisztelt Jegyző Úr! 2009/6 Betűméret: Betűméret
2010.02.09.
 
  Válasz a nyílt levélre Tisztelt Polgármester Úr! Tisztelt Jegyző Úr! 2009/6

Évfolyam: XI. Lapszám: 6.
Rovat: Közmunka - 8 darab cikk

Hozzászólások: 0
Település: Budapest
 
 

Több mint egy évvel ezelőtt, társadalmi igényként fogalmazódott meg, hogy a munkaerőpiacról tartósan kiszorult állampolgárok ne segélyt, hanem munkát kapjanak, hiszen a településeken bőven van ellátandó munka. Ez a jelzés, javaslat jobbára a kistérségek, kistelepülések vezetői, testületei felől érkezett.

 


A „válasz”, az „Út a munkához” program, nézetem szerint nem egy újabb „program”, a sok közül, hanem a hazai szociálpolitika elmúlt évtizedeinek egyik legjelentősebb szemléletváltása. Mégpedig azért, mert a munkára képes, korábban segélyből élők számára munkát és bért ajánl, így segélyt csak azok kapnak, akik fizikai kondíciójuk, egészségi, mentális állapotuk miatt nem tudnak dolgozni.
Nem vitás, hogy a munkavégzéshez szükséges eszközök, anyagok költsége jelentősen megterheli az önkormányzatokat, különösen azokat, amelyek finanszírozási gondokkal küszködnek, vagy amelyek a korábbi években nem tulajdonítottak kellő figyelmet a közfoglalkoztatásnak. A munkaügyi központok a közhasznú foglalkoztatás keretében jelentős nagyságrendű támogatást biztosítottak az elmúlt években eszközbeszerzésre. A program keretében a központi költségvetés jelentős részt vállal a munkabér és járulékok költségeinek támogatásában. A tárgyi feltételek biztosításában külső források bevonására pályázat útján eddig is volt lehetőség, és a jövőben is lesz rá mód.
Polgármester úr által javasolt finanszírozási módot nem támogatom, az visszavetné a közcélú foglalkoztatás volumenét és csökkentené a központi támogatás cél szerinti felhasználásának garanciáját is. A támogatás jelenlegi rendszerének gyökeres változtatása szakmailag nem indokolt.
Jellemzően a kistelepülések vetik fel, hogy a közcélú foglalkoztatást akadályozó tényező a „megfelelő” munkalehetőség hiánya. Azonban kellő körültekintéssel, kreativitással és szervezéssel jelentősen bővíthetők a településen végezhető közcélú munkák köre: településfejlesztési, karbantartási, idősgondozási, egyéb szociális jellegű tevékenységgel, amit az önkormányzatoknak kötelező, vagy önként vállalt feladatként el kell látniuk. Az „Út a munkához” program elsősorban az ország gazdaságilag fejletlenebb, alacsony munkaerőkereslettel rendelkező térségeit érinti. Egy ilyen térségben lévő kistelepülésen a munka hiánya különösen akkor gond, ha nagyon magas a célcsoportba tartozók száma, és sok helyen az önkormányzat az egyedüli munkaadó. A probléma kezelésének módját azonban Önök megtalálták, nevezetesen a „társulásban történő foglalkoztatást”, vagy a szomszéd településekkel való összefogást. A szervezést segíti továbbá, hogy a szociális törvény módosítása révén 2009 júniusától bővült a közcélú munkavégzés keretében ellátható tevékenységek köre, illetve újabb munkaadók foglalkoztatásba történő bevonására nyílt lehetőség.
A program céljai között a szélesebb körű közfoglalkoztatás biztosítása mellett az is fontos, hogy minél több támogatásban részesülő kerüljön vissza a nyílt munkaerőpiacra. Mivel a vállalkozások nem lehetnek közfoglalkoztatók, ezért megfelelő támogatási rendszer kialakításával kívánjuk ösztönözni a rendelkezésre állási támogatásra jogosultak piaci szektorban történő foglalkoztatását.
Mindenekelőtt leszögezném, hogy az „Út a munkához” program végrehajtása során az önkormányzatok továbbra is szociális ellátási, és nem foglalkoztatási feladatokat végeznek. Ugyanakkor a szociális támogatást elsősorban nem pénzben teljesítik, hanem egy tevékenység ellenértékeként. Ez azt is jelenti, hogy noha szociális helyzetük okán kerülnek be a programba a segítségre szoruló polgártársaink, az a tény, hogy napjaikat nem dologtalanul töltik, növeli annak az esélyét, hogy mielőbb visszakerülnek a munka világába. Ily módon, miként a neve is utal rá, a programnak foglalkoztatáspolitikai konzekvenciái is vannak. Hogy milyen mértékben, az a helyi társadalom kreativitásán, a program irányítói és résztvevői közti együttműködés minőségén múlik.
Azt el kell ismerni, hogy mindez nehéz terhet ró a közigazgatási dolgozókra, különösen a jegyzőkre, körjegyzőkre. Azonban a programból adódó feladatok nem újkeletűek az önkormányzatok számára, hiszen a rendszeres szociális segélyezéssel kapcsolatos teendők mellett korábban is szervezték a közcélú foglalkoztatást. Igaz, a közcélú munka lehetőségével korábban kisebb mértékben éltek.
Munkaerő piaci reform
Bizonyára nem könnyű a képviselőtestületek politikai akaratát szakmailag „kiszolgálni”, és egyben a jogszerűséget is biztosítani a program megvalósítása során. Arra azonban a közigazgatásban nincsen mód, hogy a feladat ellátására a települések hivatalai státust kapjanak. Számos településen jól bevált gyakorlat, hogy az önkormányzatok a szakképesítéssel rendelkező aktív korúak ellátásában részesülőket alkalmaznak munkaszervezőként, adminisztrátorként, kézbesítőként, adatfeldolgozóként stb. Ez a megoldás lényegesen kevesebb működési költséggel jár, mintha köztisztviselők látnák el a feladatot. Az önkormányzatok munkáját különböző támogatásokkal segítjük. Így a közfoglalkoztatási feladatok ellátására többlet-létszámot biztosítunk munkaerő-piaci program keretében. Az önkormányzatok munkatársait képzésekkel készítettük fel a program végrehajtására. Módszertani útmutatókat és tájékoztató anyagokat biztosítottunk a gyakorlati munkavégzés elősegítésére.
Egyetértek azzal, hogy a jegyző nincs könnyű helyzetben, de meggyőződésem, hogy a munkaszervezőn keresztül módja van a szabályszegők ellen eljárni és szankciót alkalmazni.
A program, tartalma és jellege miatt nem nélkülözheti a korszerű informatikát és az egységes nyilvántartást. A Foglalkoztatási és Szociális Adatbázis rendszerének eddigi tapasztalatai valóban igénylik a rendszer továbbfejlesztését. Bízom benne, hogy a gyakorlati munka során felmerült hiányosságok felszámolásával megoldódnak a problémák, és az Adatbázis az Önök mindennapi munkáját nem akadályozza, hanem segíti. Egy országos méretű nyilvántartási rendszer kialakításához és zökkenőmentes működéséhez időre, valamint az önkormányzatok és munkaügyi szervezet szoros együttműködésére, kitartó, következetes munkájára van szükség

Köszönöm elgondolkodtató észrevételeiket.



 

Herczog László dr.
miniszter
Budapest , Szociális és Munkaügyi Minisztérium


   
Értékelés: 1 pont2 pont3 pont4 pont5 pont Nem érkezett szavazat - Értékeléshez jelentkezzen be!


  HOZZÁSZÓLÁSOK
 
Hozzászóláshoz be kell jelentkezni!

Bejelentkezési név: Jelszó:
 

 

  ELŐFIZETÉS
Előfizetés

  FACEBOOK

  HÍRLEVÉL
Email címem:
Keresés

Feliratkozáshoz adja meg email címét!

  CIKKEK
 
Régió


Megye


Település



ROVATOK
 
Adó, helyi adó
24 cikk
Anyakönyv
14 cikk
Bács-Kiskun Megye
15 cikk
Baranya Megye
13 cikk
Békés Megye
17 cikk
Beruházás
4 cikk
Borsod-Abaúj-Zemplén Megye
22 cikk
Budapest
32 cikk
Csongrád Megye
16 cikk
E-közigazgatás
74 cikk
E-Önkormányzat
7 cikk
Egészségügy
19 cikk
Építésügy
13 cikk
Európai Unió
65 cikk
Fejér Megye
8 cikk
Gyámügy-Gyermekvédelem-Szociális ügyek
62 cikk
Győr-Moson-Sopron Megye
11 cikk
Hajdú-Bihar Megye
23 cikk
Heves Megye
13 cikk
Humánerőforrás
40 cikk
In memoriam
2 cikk
Informatika
16 cikk
Iratkezelés
1 cikk
Jász-Nagykun-Szolnok Megye
23 cikk
Jegyző státusza
23 cikk
Jegyzőkódex
1 cikk
Jogalkotás-Jogalkalmazás
45 cikk
Jogszabálymódosítás
1 cikk
Ket.
25 cikk
Kisebbség
20 cikk
Kistérségek
21 cikk
Költségvetés
41 cikk
Komárom-Esztergom Megye
10 cikk
Környezetvédelem
33 cikk
Környező országok közigazgatása
2 cikk
Közbeszerzés
9 cikk
Közbiztonság
83 cikk
Középtávú tervek
0 cikk
Közigazgatási hivatal / Kormányhivatal
92 cikk
Közigazgatási reform
191 cikk
Közmunka
8 cikk
Közoktatás
8 cikk
Ktv. / Kttv.
5 cikk
Lakásügy
1 cikk
Lazíts!
83 cikk
Megvalósult Projektek
19 cikk
Módszertani útmutató
3 cikk
Nógrád Megye
8 cikk
Okmányirodák
20 cikk
Oktatás
23 cikk
Önkormányzati gazdálkodás
4 cikk
Önkormányzati testület
7 cikk
Pályázatok
113 cikk
Pest Megye
23 cikk
Politikus
40 cikk
Portré
147 cikk
Régió
29 cikk
Rendezvények, konferenciák
2 cikk
Somogy Megye
14 cikk
Szabolcs-Szatmár-Bereg Megye
29 cikk
Szociális ügyek
4 cikk
Térfigyelés
0 cikk
Területfejlesztés
42 cikk
Testvérvárosi kapcsolat
15 cikk
Tolna Megye
14 cikk
Turizmus
127 cikk
Új Ptk.
3 cikk
Új utakon
2 cikk
Vagyongazdálkodás
53 cikk
Választás
86 cikk
Vas Megye
17 cikk
Veszprém Megye
1 cikk
Vezércikk
23 cikk
Zala Megye
10 cikk
 
  KÖNYVAJÁNLÓ

http://www.jegyzo.hu/index.php?oldal=elofizetes

 
 


Szerkesztőbizottsági információk
BEMUTATKOZÁS
KAPCSOLAT

Jegyző.hu - Jegyző és Közigazgatás © hÁLTALÁNOS SZERZŐDÉSI FELTÉTELEK
A Kiadó további oldalai:HVGORAC.HU,UJBTK.HU,HVGORAC.EU,PTK2013.HU,JOGKODEX.HU