http://hvgorac.hu/sites/portal/jogkodex.html
  CIKKEK

  Díjadományozási juttatás Canossája Betűméret: Betűméret
2010.08.11.
 
  A 2010. évi 2. lapszámból

Évfolyam: XII. Lapszám: 2.
Rovat: Jegyző státusza - 23 darab cikk

Hozzászólások: 0
Település: Budapest
 
 

Az Országgyűlés a Magyar Köztársaság 2010. évi költségvetését megalapozó egyes törvények módosításáról szóló törvénnyel megváltoztatta a Ktv. 30/B. § rendelkezését a címzetes főjegyzők címadományozási juttatásával kapcsolatosan.

A Jegyzők Országos Szövetség Elnöksége az alábbi lépéseket tette a törvény elfogadása előtt:

• Két alkalommal felvetette ezt a problémát az Országos Közigazgatási Érdekegyeztető Tanácsban, ahol az MKKSZ közreműködésével annyit tudott elérni, hogy egy teljes eltörlés helyett az önkormányzatok saját költségvetésükből pótolhatják azt.

 

 

• Megkerestük a parlamenti pártok frakcióvezetőit a törvény általános és részletes vitája előtt az alábbi levéllel:

 

 


Tisztelt Frakcióvezető Úr!
A Jegyzők Országos Szövetsége jogszabályi egyeztetésre megkapta a Magyar Köztársaság Kormánya T 10679. számú „a Magyar Köztársaság 2010. évi költségvetését megalapozó egyes törvények módosításáról szóló” törvényjavaslatot és annak indokolását.
Sajnálattal tapasztaltuk, hogy a Köztisztviselői Kart – a gazdasági válságra hivatkozva – további gazdasági megszorítással sújtó intézkedést tartalmaz a fent megnevezett törvényjavaslat.
Természetesen tisztában vagyunk azzal, hogy a gazdasági váltságból történő kilábalás érdekében a Köztisztviselői Karnak (állami – önkormányzati szférában dolgozók) is anyagi áldozatokat kell vállalnia.
A tervezetben szereplő változtatások tárgyalásos úton történő rendezése a Magyar Köztisztviselők és Közalkalmazottak Szakszervezetének feladata, ezért ebben a folyamatban a Jegyzők Országos Szövetsége, mint szakmai érdekvédelmi szervezet nem kíván részt venni.
A Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) Alapszabályának I. fejezete 6. pontja tartalmazza a szervezet céljait, amelynek a.)-b.) pontjai a következőket mondja ki:
„6) a.) kiáll a jegyzők önkormányzati, államigazgatási feladatai ellátásához szükséges szakmai, etikai, anyagi feltételeinek javításáért;
b.) képviseli és védi a jegyzők közszolgálati érdekei, … „
Az alapszabály fenti rendelkezéseit figyelembe véve a JOSZ elnöksége a „címzetes főjegyzők” érdekében az alábbi véleményének ad hangot és kéri az országgyűlésben résztvevő pártok frakcióinak hathatós segítségét.
A T 10679. számú törvényjavaslat a köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. tv. módosításának 1.§ (8) bekezdése értelmében a Ktv. 30/B. §-a a következő mondattal egészül ki:
(13) A címzetes főjegyző a költségvetési törvény címadományozási juttatást állapíthat meg, amelynek fedezetét a központi költségvetés fejezeti kezelésű előirányzatából biztosítja. Felhatalmazást kap a kormány, hogy a címadományozási juttatás kifizetésének szabályait rendeletben állapítsa meg.
A 42.§ (9) bekezdése
„Hatályát veszti a Ktv. 21.§ (4) bekezdése, 30/B. § (1) bekezdésében a „valamint a (3) bekezdésben meghatározott címadományozási juttatás kifizetése” szövegrész, (5) bekezdésben az „és címadományozási juttatás” szövegrész, (6) bekezdésében az „és az a.) pontban foglalt esetet kivéve a (3) bekezdésben meghatározott „címadományozási juttatásra jogosult” szövegrész, (11) bekezdése, …
A fentieket magyarra fordítva, a címzetes főjegyző juttatás évi kötelező jellegének megszüntetése és a jövőre nézve lebegtetése, gyakorlatilag annak megszüntetését jelenti.
A törvényhez csatolt indoklásban az alábbi – véleményünk szerint álságos és demagóg – szöveg került.
„A címzetes főjegyző részére a jelentős mértékű címadományozási juttatás kötelező évenkénti kifizetése a gazdasági válságra tekintettel nem indokolt, illetve a válság enyhítését szolgáló megszorításokkal nem összeegyeztethető, ezért javasolt megszüntetése.”
A címzetes főjegyzői cím adományozásának intézménye és annak anyagi elismerése a Ktv. 2001. évi módosításában került bevezetésre, amely szigorú feltételekhez kötött, teljesítmény orientált és kétévente értékeléshez és minősítéshez kötött.
A jegyzői minőségi munka fokozására és elismerése céljából jött létre, amely intézmény betölti célját.
A jegyzői kar tette és teszi a dolgát legjobb tudása szerint a mindenkori központi és önkormányzati kormányzat sikeressége érdekében.
A fentiekre tekintettel kérjük a Tisztelt Frakciót, hogy a T 10679. számú törvényjavaslat Köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. tv. 30/B. szakaszát érintő módosítását ne támogassa.
Nem valós az indoklás azon része, hogy jelentős juttatásról van szó, hiszen kb. 80-90 főt érint, ami nem sokkal több, mint évi bruttó 900.000,- Ft/fő, összesen kb. 80-90 millió forint összegben, amely a Magyar Köztársaság költségvetésében nem lehet meghatározó. Az indokolás többi részét nem kívánjuk minősíteni, de barátságtalan lépésnek tekintjük a kormányzat részéről a jegyzői kar felé, ezért a JOSZ-t kényszerhelyzetbe kényszerítették.
Kérjük a T. Frakciót, hogy a JOSZ kérését méltányolják, támogassák és a költségvetési törvény meghozásánál, valamint az ahhoz kapcsolódó törvények módosításánál vegyék figyelembe.”

 

 


Sajnos, erőfeszítéseink nem jártak eredménnyel, ezért a törvény elfogadását követően az alábbi levéllel fordultunk azon polgármesterek felé, akiknek jegyzője rendelkezik a címzetes főjegyzői címmel:

 

 


„Tisztelt Polgármester Asszony/Úr!
A Magyar Köztársaság 2010. évi költségvetését megalapozó egyes törvények módosításáról szóló 2009. évi CIX. törvény módosította többek között a Köztisztviselőkről szóló 1992. évi XXII. törvény 30/B. §-át, amely a címzetes főjegyzőkről szól.
Ennek lényege, hogy a címhez járó címadományozási juttatás alanyi jogát megvonta, és csak lehetőséget biztosít annak biztosítására.
A 2010-es Magyar Köztársaság költségvetése címadományozási juttatása nem biztosított, ebben az esetben a törvény lehetőséget ad arra, hogy a helyi önkormányzat rendeletében saját költségvetése terhére állapíthat meg ilyen juttatást, azonban ennek összege nem haladhatja meg az illetményalap huszonnégyszeresét.
Sajnálatos, hogy a gazdasági válság csökkentésének nagy részét a köztisztviselőkre hárította át a kormányzat.
A hosszú és tartalmas minőségi munkát végző jegyzők kaphatták és kaphatják meg ezt a címet, köztük az Önök jegyzője is. A címzetes jegyzők megbecsülése – véleményünk szerint – nem csak erkölcsileg, hanem anyagilag is szükséges.
A fentiekre tekintettel kérjük Polgármester Asszonyt/Urat, hogy az önkormányzatuk anyagi helyzetét figyelembe véve, lehetőleg biztosítsa az önkormányzat költségvetésében a címzetes főjegyzőjük címadományozási juttatását.”
Az Elnökség arra a következtetésre jutott, hogy egyes körök demagóg, kisstílű irigységének esett áldozatul a címzetes főjegyzői címmel járó díjadományozási juttatás.
Az elvont bruttó 90 millió nagyságú díj biztosítása a központi költségvetésből nem okozta volna a Magyar Köztársaság 2010-es költségvetésének megingását és az ország gazdasági egyensúlyának pozitív irányba történő korrigálását.
Az Elnökség elhatározta, hogy nem mond le arról az igényéről – s ezzel kapcsolatban minden törvényes eszközt igénybe vesz - , hogy a címzetes főjegyzői cím értékét újra megfelelő szintre állíttassa és az azzal járó címadományozási juttatást a Magyar Köztársaság költségvetéséből biztosítsák.

 



 

Dr. Bálint József címzetes főjegyző Kalocsa - a JOSZ elnöke



   
Értékelés: 1 pont2 pont3 pont4 pont5 pont Nem érkezett szavazat - Értékeléshez jelentkezzen be!


  HOZZÁSZÓLÁSOK
 
Hozzászóláshoz be kell jelentkezni!

Bejelentkezési név: Jelszó:
 

 

  ELŐFIZETÉS
Előfizetés

  FACEBOOK

  HÍRLEVÉL
Email címem:
Keresés

Feliratkozáshoz adja meg email címét!

  CIKKEK
 
Régió


Megye


Település



ROVATOK
 
Adó, helyi adó
24 cikk
Anyakönyv
14 cikk
Bács-Kiskun Megye
15 cikk
Baranya Megye
13 cikk
Békés Megye
17 cikk
Beruházás
4 cikk
Borsod-Abaúj-Zemplén Megye
22 cikk
Budapest
32 cikk
Csongrád Megye
16 cikk
E-közigazgatás
74 cikk
E-Önkormányzat
7 cikk
Egészségügy
19 cikk
Építésügy
13 cikk
Európai Unió
65 cikk
Fejér Megye
8 cikk
Gyámügy-Gyermekvédelem-Szociális ügyek
62 cikk
Győr-Moson-Sopron Megye
11 cikk
Hajdú-Bihar Megye
23 cikk
Heves Megye
13 cikk
Humánerőforrás
40 cikk
In memoriam
2 cikk
Informatika
16 cikk
Iratkezelés
1 cikk
Jász-Nagykun-Szolnok Megye
23 cikk
Jegyző státusza
23 cikk
Jegyzőkódex
1 cikk
Jogalkotás-Jogalkalmazás
37 cikk
Jogszabálymódosítás
1 cikk
Ket.
25 cikk
Kisebbség
20 cikk
Kistérségek
21 cikk
Költségvetés
41 cikk
Komárom-Esztergom Megye
10 cikk
Környezetvédelem
33 cikk
Környező országok közigazgatása
2 cikk
Közbeszerzés
9 cikk
Közbiztonság
83 cikk
Középtávú tervek
0 cikk
Közigazgatási hivatal / Kormányhivatal
92 cikk
Közigazgatási reform
189 cikk
Közmunka
8 cikk
Közoktatás
8 cikk
Ktv. / Kttv.
5 cikk
Lakásügy
1 cikk
Lazíts!
78 cikk
Megvalósult Projektek
18 cikk
Módszertani útmutató
3 cikk
Nógrád Megye
8 cikk
Okmányirodák
20 cikk
Oktatás
23 cikk
Önkormányzati gazdálkodás
4 cikk
Önkormányzati testület
7 cikk
Pályázatok
113 cikk
Pest Megye
23 cikk
Politikus
40 cikk
Portré
147 cikk
Régió
29 cikk
Rendezvények, konferenciák
2 cikk
Somogy Megye
14 cikk
Szabolcs-Szatmár-Bereg Megye
29 cikk
Szociális ügyek
3 cikk
Térfigyelés
0 cikk
Területfejlesztés
42 cikk
Testvérvárosi kapcsolat
15 cikk
Tolna Megye
14 cikk
Turizmus
127 cikk
Új Ptk.
3 cikk
Új utakon
2 cikk
Vagyongazdálkodás
53 cikk
Választás
85 cikk
Vas Megye
17 cikk
Veszprém Megye
1 cikk
Vezércikk
23 cikk
Zala Megye
10 cikk
 
  KÖNYVAJÁNLÓ

http://www.jegyzo.hu/index.php?oldal=egykonyv&id=12

 
 


Szerkesztőbizottsági információk
BEMUTATKOZÁS
KAPCSOLAT

Jegyző.hu - Jegyző és Közigazgatás © hÁLTALÁNOS SZERZŐDÉSI FELTÉTELEK
A Kiadó további oldalai:HVGORAC.HU,UJBTK.HU,HVGORAC.EU,PTK2013.HU,JOGKODEX.HU