http://hvgorac.hu/sites/portal/jogkodex.html
  CIKKEK

  Közigazgatási totál-brutál - Avagy művelhet-e freestyle rappelést a Köztisztviselő szabadidejében? Betűméret: Betűméret
2010.08.11.
 
  Közigazgatási totál-brutál - Avagy művelhet e freestyle rappelést a Köztisztviselő szabadidejében? 2010/1

Évfolyam: XII. Lapszám: 1.
Rovat: Jegyző státusza - 23 darab cikk

Hozzászólások: 0
Település: Budapest
 
 

Lehet, hogy nem elegáns bevallani, de szinte minden este megnézem a hazailag gyártott 2 legnépszerűbb szappanoperát. S ha csak tehetem a Csillag születik adásait is, végigkövetem. Utóbbiban magam is őszintén rácsodálkoztam Veres Robira, aki az un. freestyle rappelést hozta és hozza egyre közelebb mindannyiunkhoz. Hogy a számomra rendkívül szimpatikus Robinak mi köze van komoly témánkhoz, jelesül a jogalkotáshoz, az őszintén remélem, a végére kiderül.

Nos, lehet, hogy érdekes a párhuzam, de mintha jogalkotásunkat is, valami ilyesmi jellemezné. A jogalkalmazó és a jogkereső közönség csak áll és néz, s próbálja megérteni azt, hogy tulajdonképpen mi is folyik itt? A szó szoros értelmében, mivel azok a jogi remekművek, amelyek korábban is, de napjainkban különösen megjárják, illetve elhagyják a kodifikációs műhelyeket mindennek nevezhetők, csak annak nem, aminek nevezni kívánjuk. Ezek a „művek” hű tükrei annak a folyamatnak, amely a kormányzás és az evezés megbillent egyensúlyából fakadnak. Ennek jegyében divatba és szokásba jött, hogy a kormányos kodifikál, tollba mond, kinyilatkoztat. Ahelyett, hogy a (társadalompolitikai) célokat, a prioritásokat határozná meg. Ennek egyértelmű képviselői azok a törvényjavaslatok, amelyekhez maga az előterjesztő is csőstől nyújt be módosító indítványokat. Ez alól nem volt kivétel, pl. a személyi állomány helyzetét meghatározó Ktv. sem, amelyhez annak idején 250-nél több módosító indítványt adtak be! Pedig ha az említett célok tisztázottak, akkor az apparátus még dolgozni is tudna. A műhelynek nehezen nevezhető szervezetekből olyan torzók kerülnek ki, amelyből leginkább az látható teljes egyértelműséggel, hogy a világos jogalkotói szándék alig, vagy egyáltalán nem volt meghatározva. És nem hihetjük, hogy a bajok oka csupán az, hogy a felvetődő problémákra technikai megoldásokat kapunk. Nem, számos esetben a jogszabályokat a jogalkalmazó szempontjából sem gondolták át, hiányzik a jogalkalmazási tapasztalatok felhasználása is. Ami a jogalkotás számszerű eredményeit illeti, nemcsak kiálljuk a próbát, hanem kenterbe is verünk majdnem minden államot Európán innen és túl. Szabályozunk mi mindent, azt is, aminek társadalmi haszna nem vagy alig ismerhető fel. Tesszük ezt nagy magabiztossággal és vehemenciával, tekintet nélkül a jogalkalmazókra és az állampolgárokra (szervezetekre) háruló újabb terhekre. Legyen bár a feladat önfényű, legalább az önkormányzat jegyzőnek mindenképpen címezhető. Azzal viszont már senki nem törődik, hogy a jogalkalmazót ez által annyira „túlszeretjük” és agyonnyomjuk, hogy ennek következtében számára semmi nem lesz fontos.   Mára sikerült elérni, hogy a mindennapi szakmai Bibliának tekintett Ket. szabályaira is egyre többen legyintenek. Sőt, ne vegyék rossznéven, alig várják, hogy végre valaki rendbetegye azt a  halmazt, amelyet pl. csak a legutóbbi, éppen október 1-jétől bevezetett -természetesen jó szándékú-, de a megfelelő feltételek hiányában alkalmazandó csodaszabályok jelentenek. Erről azért érdemes beszélni, mivel a legégbekiáltóbb vészjelzést mindig az jelenti, amikor a „szaki” kezd kiszeretni a saját szakmájából, s nem érez, illetve nem talál biztos kapaszkodókat az eligazodáshoz. S innen már csak egy lépés az, amikor már nem is található a megfelelő szakmai zsinórmérték. Hiánycikkekkel lesz (és van) teli ez a sajátos  „Diszkont Közig”-bolt. És számos „salátával”. S bár a köztisztviselők soha nem kedvelték a saláta jogszabályokat, legyen az költségvetési vagy más, azok évről-évre visszatérően  ott szerepelnek a közigazgatás személyi állományának menükártyáján. All inclusive ugyan, de kötelezően. Lehet, hogy ezért nem szereti mindenki a salátát!?

A szakmai közvélemény előtt ismert, hogy a jogalkalmazó világán túl van még, illetve lenne még egy fontos szempontja a minőségi jogalkotásnak. Döntő és elengedhetetlen, hogy a jogalkotási termék az állampolgárokat, a közösségeket, az adófizetőket szolgálja jó minőségben. Sajnos, évek óta futószalagon jelennek meg a Magyar Köztársaság hivatalos lapjában olyan műremekek, amelyekhez szinonimaszótár, vagy legalábbis szakjogászi felkészültség kell. Pedig a megoldás itt van az orrunk előtt, mivel a minőségi jogalkotás eszközei ismertek, alkalmazhatók lennének, az Európai Unió tagállamaiban alkalmazzák is. Nekünk sikerül olyan jogszabályokat előállítani, amelynek eredményeként a magyar adófizetőknek tényleg drága közigazgatási szervezetet kell fenntartaniuk, s valljuk be önkritikusan, ez a szervezet sokszor indokolatlanul jön mozgásba, működése nem kellően hatékony és csak nehezen fenntartható. Ennek számos oka van, közülük csak egyik a megfelelő előzetes (és utólagos) hatásvizsgálat nélkül készített jogszabályok elfogadása. A hatásvizsgálat természetesen módszertanilag felkészült köztisztviselőket igényel (előzetes helyzetelemzés, statisztikai mutatók és mérések alkalmazása, haszon és költségdimenziók meghatározása; egyéni és társadalmi hasznosság vizsgálata; különböző társadalmi hatásvizsgálatok; a jogi hatékonyság vizsgálatához szükséges módszerek, eszközök alkalmazása; környezeti és egészségi hatások vizsgálata stb.) és időigénye is van. Éppen ez alapozza meg a jogi kodifikációt végzők felelősségét, s tapasztalhatjuk, hogy egy-egy sikertelen jogszabály súlyos milliárdokba kerül az országnak. A kodifikátori tevékenység a jogászi hivatásrend igen speciális szakterülete, önálló metodikai, technikai törvényszerűségei vannak. A jó kodifikátor a jogalkalmazási tapasztalatokat állandóan figyeli, a végrehajtás területén dolgozó kollégákkal (szakmai szervezetekkel) folyamatos kapcsolatot tart. Gondoljunk csak az előttünk járt szakembereinkre: Szilbereky Jenő, Bacsó Jenő, Kertész István, Kampis György, Petrik Ferenc, Szép György, Vida István. Micsoda nagyszerű szakemberek, mennyi elkötelezett, a szakmáját szerető vezető jogász, akik nemzedékeket tanítottak a jogszabályalkotás alapjaira. Igaz, valamennyien több évtizedes szakmai és élettapasztalat birtokában. A jogalkotás minőségének hiányosságai sokba kerülnek. Gondoljuk csak, mibe kerül, ha az állampolgároknak fölöslegesen kell sorbanállni, különböző igazolásokkal hivatalokba járni, mennyit veszítünk a társadalmi munkaidőalapból, összességében mennyit vesz ez ki mindannyiunk zsebéből? Mégis, ezeket a jogszabályokat, egyes rendelkezéseket csak rendkívüli nehézséggel lehet a rendszerből száműzni, mivel ennek  folyamatos táplálója az a sajátos, ciklusonként fellobbanó szabályozási düh, amely által mindenki, aki e lehetőség közelébe kerül, mindent megtesz azért, hogy legalább egy, utólag felemlegethető törvény vagy más szabályozás fűződjön a nevéhez.A társadalom elégedetlensége természetesen visszahat a közigazgatási Kollégákra, nem véletlen, hogy sok az elbizonytalanodott, frusztrált köztisztviselő.S ne tekintse senki sértésnek, de elég meg nézni a személyi állomány összeférhetetlenségének szigorítására vonatkozó, 17 év után most módosított, gumifogalmakkal teletűzdelt, végrehajthatatlan (ld. Ktv. 21. Par./2/) új szabályokat. Ebből fakadóan a köztisztviselőnek, a bizalmatlanság jegyében mostmár mindent be kell jelentenie, még azt is ha magánemberként, szabadidejében kedve támad a freestyle rappeléshez. S mindezt persze nyilván kell tartani, stb-stb. S még mondja valaki, hogy az íróasztal nem magának csinál munkát. Egyszóval az egész szabályozással itt a legfőbb baj, vagyis a bizalmatlanság jegyében néhány renitenskedő miatt büntetjük a többséget. Jelen esetben nem sokat, csak közel 110 ezer Embert. Ki érti ezt?
Vegyük már észre, ez a szakma és mi valamennyien többet és jobbat érdemlünk!

 



 

Dr. Dudás Ferenc



   
Értékelés: 1 pont2 pont3 pont4 pont5 pont Nem érkezett szavazat - Értékeléshez jelentkezzen be!


  HOZZÁSZÓLÁSOK
 
Hozzászóláshoz be kell jelentkezni!

Bejelentkezési név: Jelszó:
 

 

  ELŐFIZETÉS
Előfizetés

  FACEBOOK

  HÍRLEVÉL
Email címem:
Keresés

Feliratkozáshoz adja meg email címét!

  CIKKEK
 
Régió


Megye


Település



ROVATOK
 
Adó, helyi adó
24 cikk
Anyakönyv
14 cikk
Bács-Kiskun Megye
15 cikk
Baranya Megye
13 cikk
Békés Megye
17 cikk
Beruházás
4 cikk
Borsod-Abaúj-Zemplén Megye
22 cikk
Budapest
32 cikk
Csongrád Megye
16 cikk
E-közigazgatás
74 cikk
E-Önkormányzat
7 cikk
Egészségügy
19 cikk
Építésügy
13 cikk
Európai Unió
65 cikk
Fejér Megye
8 cikk
Gyámügy-Gyermekvédelem-Szociális ügyek
62 cikk
Győr-Moson-Sopron Megye
11 cikk
Hajdú-Bihar Megye
23 cikk
Heves Megye
13 cikk
Humánerőforrás
40 cikk
In memoriam
2 cikk
Informatika
16 cikk
Iratkezelés
1 cikk
Jász-Nagykun-Szolnok Megye
23 cikk
Jegyző státusza
23 cikk
Jegyzőkódex
1 cikk
Jogalkotás-Jogalkalmazás
45 cikk
Jogszabálymódosítás
1 cikk
Ket.
25 cikk
Kisebbség
20 cikk
Kistérségek
21 cikk
Költségvetés
41 cikk
Komárom-Esztergom Megye
10 cikk
Környezetvédelem
33 cikk
Környező országok közigazgatása
2 cikk
Közbeszerzés
9 cikk
Közbiztonság
83 cikk
Középtávú tervek
0 cikk
Közigazgatási hivatal / Kormányhivatal
92 cikk
Közigazgatási reform
191 cikk
Közmunka
8 cikk
Közoktatás
8 cikk
Ktv. / Kttv.
5 cikk
Lakásügy
1 cikk
Lazíts!
83 cikk
Megvalósult Projektek
19 cikk
Módszertani útmutató
3 cikk
Nógrád Megye
8 cikk
Okmányirodák
20 cikk
Oktatás
23 cikk
Önkormányzati gazdálkodás
4 cikk
Önkormányzati testület
7 cikk
Pályázatok
113 cikk
Pest Megye
23 cikk
Politikus
40 cikk
Portré
147 cikk
Régió
29 cikk
Rendezvények, konferenciák
2 cikk
Somogy Megye
14 cikk
Szabolcs-Szatmár-Bereg Megye
29 cikk
Szociális ügyek
4 cikk
Térfigyelés
0 cikk
Területfejlesztés
42 cikk
Testvérvárosi kapcsolat
15 cikk
Tolna Megye
14 cikk
Turizmus
127 cikk
Új Ptk.
3 cikk
Új utakon
2 cikk
Vagyongazdálkodás
53 cikk
Választás
86 cikk
Vas Megye
17 cikk
Veszprém Megye
1 cikk
Vezércikk
23 cikk
Zala Megye
10 cikk
 
  KÖNYVAJÁNLÓ

http://www.jegyzo.hu/index.php?oldal=elofizetes

 
 


Szerkesztőbizottsági információk
BEMUTATKOZÁS
KAPCSOLAT

Jegyző.hu - Jegyző és Közigazgatás © hÁLTALÁNOS SZERZŐDÉSI FELTÉTELEK
A Kiadó további oldalai:HVGORAC.HU,UJBTK.HU,HVGORAC.EU,PTK2013.HU,JOGKODEX.HU